Is de kracht van zwaartekracht onder water net zo sterk als op het land?

Of kan het zijn dat de kracht van zwaartekracht door water bijvoorbeeld afzwakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

De zwaartekracht is precies gelijk, alleen door de opwaartse kracht van het water, wordt het lichaam relatief lichter. De aarde trekt dus nog net zo hard aan je, maar het water drukt je voor een deel weer omhoog. Daardoor zou je onder water op de weegschaal een stuk lichter lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De zwaartekracht is onder water net zo goed aanwezig als op land. Onze aarde trekt onder water net zo hard aan je als boven water. Dat het effect gedeeltelijk opgeheven wordt door de opwaartse kracht, is weer een heel ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kracht van de zwaartekracht is onderwater minder sterk of zoals je wilt wordt gedeeltelijk opgeheven.
Zie de wet van Archimedes.
Een voorwerp geheel of gedeeltelijk ondergedompeld in een vloeistof of gas, verliest zoveel in gewicht gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zwaartekracht is OVERAL op Aarde even groot.

Dat je lichter lijkt in het water, komt doordat het water een grotere dichtheid heeft dan lucht. Als je tot de bodem van een watertank wilt zinken, moet er een groter gewicht opzij gedrukt worden door jouw lichaam dan wanneer diezelfde tank met lucht gevuld zou zijn.

Het water in de tank wordt namelijk ook aangetrokken door de Aarde en wil dus zo dicht mogelijk daarbij blijven. Als jij daar dan doorheen wilt zinken, moet je een bepaald volume aan water 'wegduwen'. Met lucht werkt dit precies hetzelfde, maar de lucht is logischerwijs veel lichter dan water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een voorwerp,geheel,of gedeeltelijk onder water gedompeld...enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry,Rob had weer eens verzuimd de andere antwoorden te lezen!
De zwaartekracht is wel net zo groot, maar er zijn onder water andere krachten daarbovenop actief, die op het land niet zo zwaar meewegen. De opwaartse kracht (drijfvermogen zeg maar) doet dan vaak een deel van de zwaartekracht teniet, en de wrijving van het water is veel groter dan die van lucht.