Gaan de lichtstralen naar onze ogen een interactie met elkaar aan?

Je oog is als een camera obscura. Dus de je hele uitzicht (lichtstralen) moet door een klein gaatje en 'komen daar samen'. Beinvloeden ze daarbij met elkaar zodat ons beeld vervormd is?

erotisi
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat is eigenlijk nogal wonderlijk, maar elkaar kruisende fotonen beinvloeden elkaar helemaal niet, zodat je een mooi coherent beeld van je omgeving kunt krijgen (in vaktermen heet het lineaire superpositie dacht ik). Dit gaat niet meer helemaal op voor zeer hoge intensiteiten in glasvezelkabels meen ik. Er is dan sprake van non lineariteit die je kunt benutten om de bundel mooi gecentreerd te houden. Lichtstralen zijn overigen geen reele stralen. Betere modellen in de optica werken met golffronten, lichtstralen staan daar loodrecht op.