Glycerine staat erom bekend dat het vocht uit de omgeving trekt. Het heet ook wel een humectant.
Glycerine (glycerol) komt gewoon voor in de natuur. Vroeger won men glycerine uit dierlijk vet en talg en was het een bijproduct voor het maken van zeep. Tegenwoordig bestaat er ook glycerine gewonnen uit plantaardige vetten.
Glycerine maakt onderdeel uit van bijna alle oliën en vetten en is zelfs een stofje dat in het menselijk lichaam voorkomt.

Pure glycerine kan de huid uitdrogen. Aangezien glycerine vocht aan de lucht onttrekt, zal deze normaliter verzadigd raken en juist een vochtbron voor de huid zijn.

Functies van glycerine
Herstellen van de huid: glycerine vult de kleine scheurtjes in de huid. De scheurtjes blijven vochtig en krijgen daardoor kans om zich te herstellen.
Daarnaast is glycerine niet irriterend voor de droge en gevoelige huid.

Er bestaat ook speciale glycerinezeep. Deze bevat meer glycerine dan gewone zeep. Glycerinezeep is zacht en kan transparant zijn als ook nog andere stoffen worden toegevoegd.
SimonV
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord Simon +.