hoe weet je dat een metaalion meerdere valenties kan hebben?

bij bepaalde enkelvoudige ionen wordt er gebruik gemaakt van romeinse cijfers in de naamgeving. zoals bij Hg2+ wordt dan kwik(II)ion. maar bijvoorbeeld Na+ wordt gewoon natriumion. waarom wordt hierbij niet met romeinse cijfers gewerkt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Van een aantal metaalionen moet je de lading onthouden: Na+ , K+ , Ag+ (KNaAg)
en Al3+. Van ijzer kennen we Fe2+ en Fe3+ . De rest van de metaalionen is meestal 2+.
Praat je over een ijzer-ion, dan moet je aangeven welk: ijzer(II)-ion = Fe2+
Maar voor een kaliumion is dit niet nodig; het is altijd K+.
De uitzonderingen op deze regel moet je aangeven in de naam van het ion. Voorbeeld:
Er bestaat een zout met formule Cu2O. Je weet dat een oxide-ion altijd 2- is, dus de 2 koper-ionen zijn samen 2+. Eén koper-ion is hier dus 1+; dat geef je aan in de naam:
koper(I)oxide; bestaat uit koper(I)-ionen en oxide-ionen.
Het is dus aan te bevelen om een zoutformule, voor je er een naam bij bedenkt, eerst met lading te noteren.
Voorbeeld: Pb(SO4)2 = Pb^4+(SO4^2-)2, naam: lood(IV)sulfaat.