Hoe komt het dat de metalen onderdelen van een magnetron niet gaan knetteren?

In de meeste magnetrons en combi-magnetrons die ik ken zitten metalen roosters en andere metalen onderdelen (en de binnenkant is vaak ook van metaal natuurlijk) Maar ik dacht dat metalen voorwerpen niet in de magnetron konden... Is er iemand die beter opgelet heeft bij natuurkunde en mij dit kan uitleggen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Metaal in een magnetron is helemaal niet zo'n probleem, alleen metaal met scherpe uitsteeksels of kleine stukjes kunnen gaan vonken. Soms is het zelfs aanbevolen om bijvoorbeeld een metalen lepeltje in een te verwarmen beker te zetten: je krijgt dan betere verspreiding van de warmte door de vloeistof heen. De wanden en deur zijn vlak, een rooster heeft meestal isolatiedopjes over de scherpe uiteinden om vonkoverslag te voorkomen. Het metaal hoeft niet roestvrijstaal te zijn, dat heeft niets met het vonkverschijnsel te maken.

De roosters zijn gemaakt van roest vast staal. Hier zit zo veel chroom in, dat het niet meer reageert op magnetisme. http://nl.wikipedia.org/wiki/Roestvast_staal

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100