Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt een energiemeter?

Hoe werkt zo'n energiemeter? Dit is deel van mn natuurkunde verslag. Wat ik me dan dus afvraag, is hoe het vanbinnen werkt. Dus niet hoe je er bijvoorbeeld mee moet weten en moet instellen, maar hoe zo'n met de energie meet. Iemand ideeën?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
837

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het hangt er vanaf of je een "ouderwetse" mechanische of een "moderne" elektronische bedoelt.
De mechanische zijn wellicht interessantst. Ze bestaan uit een draaibare aluminium schijf waarop een aantal magneten inwerken. De wisselstroom die je gebruikt wordt door enkele elektromagneten geleid. Die wekken een alternerend magneetveld op. Omdat de schijf een geleider is, ontstaan hierin inductiestroompjes, die zelf ook een magneetveld geven. Dat magneetveld in de schijf wordt vervolgens aangestrokken door een ander stel magneten die net even verderop langs de schijf liggen. Hierdoor gaat de schijf draaien. Om te zorgen dat de schijf niet willekeurig hard gaat draaien zijn er nog een stel permanente magneten. Als de schijf draait, induceren die ook een stroom in de schijf die de beweging dempt. In totaal is de aandrijfkracht evenredig met de gebruiksstroom, en de demping evenredig met de draaisnelheid, hetgeen ertoe leidt dat de draaisnelheid van de schijf evenredig wordt met de gebruiksstroom. Een stel tandwielen en een meter houdt het aantal rotaties van de schijf bij. (Het zit helemaal niet zo simpel in elkaar, maar zie de links.)

Toegevoegd na 2 minuten:
Iets te snel op enter gedrukt...
De elektronische meters werken met een schakeling die de stroomsterkte omzet in een wisselsignaal met een frequentie die evenredig is met de stroomsterkte. Hoe dat precies zit weet ik niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding