Zout heeft een betere waterdichtheid en laat daarom minder snel het geluid gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoutwater heeft een hogere dichtheid dan zoet water. En een stof met een hogere dichtheid geleidt (als er geen andere invloeden zijn) geluid sneller. Staal bijvoorbeeld, geleidt het geluid nog veel sneller, lucht juist langzamer. Vandaar dat je met je oor op de rails een trein eerder hoort aankomen dan door de lucht. (Een riskant proefje!!!)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
vooral omdat rails mogelijk niet aangesloten kunnen zijn!
Het komt doordat het zoute water moeilijker samendrukbaar is dan het zoete water en omdat dat effect niet lineair is. Qua verklaringen is er niet zoveel over te vinden, je zou intuitief denken dat de extra dichtheid door de aanwezigheid van zout dat effect volledig compenseert, maar blijkbaar is het geen lineair effect en loopt de samendrukbaarheid sneller terug dan dat de dichtheid oploopt. De geluidssnelheid in water is 1 gedeeld door de wortel van het product van dichtheid en samendrukbaarheid. Overigens moet je daar wel de adiabatische samendrukbaarheid voor nemen, bij lucht maak je een fout van een procent of tien als je de samendrukbaarheid bepaalt in een drukvat op gelijke temperatuur (isotherme samendrukbaarheid.).