wat zijn de voor- en nadelen van ioniserende straling?

mijn Profielwerkstuk gaat over straling. maar ik kan niets vinden over de voor en nadelen. kan iemand mij helpen??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Reddie
10 jaar geleden
Welke straling? Voordelen waarvoor? Voor wie? nadelen van/voor???

Antwoorden (3)

Voordeel van ioniserende straling is dat het leven verdwijnt. De aarde krijgt weer rust. Nadeel is dat er niemand is om van die rust te genieten.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi omschreven ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
De voor- en nadelen van ioniserende straling hangen af van de toepassingen.

Nadelen zijn de effecten van hoge stralingsdosissen, zowel op lange termijn (verhoogd kankerrisico) als op korte termijn (stralingsziekte). Het spijsverterlingstelsel is het meest gevoelig voor ioniserende straling. Het zenuwstelsel het minst.

Effecten van lage stralingsdosissen zijn niet vast te stellen. Daarom past men conservatief het alara-principe toe in de stralingsbescherming.

Voordelen zijn er in de nucleaire geneeskunde, voedselbehandeling, etc...

Een voordeel is ook dat we weten hoe we ons moeten beschermen tegen ioniserende straling. Door het toepassen van deze principes kunnen we zonder problemen gebruik maken van andere nucleaire toepassingen die op zich veel voordelen kennen, zoals kernenergie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sigaretten houden inderdaad een groter risico in. Net als het verkeer. Maar dat wil niet zeggen dat er geen kleine risico's bestaan waar we ons bewust van moeten zijn. zoals struikelen, warmte en ja, ook ioniserende straling.
Het voordeel van ioniserende straling is dat het zo goed detecteerbaar is. Je kunt deeltje voor deeltje tellen en ook nog de energie. Zonder dit analytische hulpmiddel was de wetenschap op tal van terreinen nog giswerk geweest. Als klein voorbeeld de Iridiumpiek aan het einde van het Krijt, analyse van grootschalige stromingen in de oceaan, opheldering van de fotosynthese. Tegenwoordig is het wat minder belangrijk en kun je met massaspectrometrie betere analyses doen, hoewel daar ook gebruik gemaakt moet worden van een ioniserende laser. Ioniserende straling is zeg maar een bril naar de atomaire schaal en daarom essentieel. Als het verboden zou worden zouden ook de laserprinter en het kopieerapparaat bij het grof vuil moeten. De fabrikanten van computerchips konden hun deuren sluiten. Zeg maar het einde van de technologische samenleving.