Waarom bestaat bijna alle materie om ons heen uit up-quarks, down-quarks en elektronen ?

Net na de oerknal kwamen alle elementaire deeltjes voor, en nu niet meer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De up en down quarks hebben de laagste energie, evenals de elektronen, dus het is wel logisch dat die overblijven, net zoals de radioactieve elementen verdwijnen in de loop van de tijd.
De fundamentele vraag is waarom er na het onstaan van stabiele deeltjes een overschot aan gewone materie was ten opzichte van de antimaterie.
De in de tachtiger jaren bekende dissident en fysicus Andrei Sacharov heeft de condities opgesteld die moeten heersen om een antimaterie-overschot te krijgen bij de baryogenese.
http://en.wikipedia.org/wiki/Baryogenesis#Sakharov_conditions
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is net zoiets als vragen waarom een stenen huis uit steen bestaat. Materie (baryonen) zijn nu eenmaal opgebouwd uit iets wat wij quarks noemen. En protonen met neutronen en elektronen vormen samen atomen die wij als materie ervaren. Als dat niet zo zou zijn zou de vraag misschien niet eens gesteld kunnen worden of anders luidden.

Overigens bestaat slechts zo'n 4% van de materie in het universum uit deze stoffen. Volgens de laatste inzichten bestaat de rest van het universum uit donkere energie (74%) en donkere materie (22%).

Toegevoegd na 10 minuten:
Als aanvulling en als antwoord op de toelichting die je op de vraag geeft:

Heel kort na de oerknal was de energiedichtheid van het heelal zo groot dat deze deeltjes zich niet konden binden en zich constant vormden en annihileerden (schrijf ik dat goed?). In dat stadium warebn de krachten nog geunificeert. Bij het afkoelen splitten de krachten zich tot zwakke- en sterke kernkracht, elektomagnetische kracht en zwaartekracht. Bij die splitsing ontstond ook de materie zoals wij die kennen. De oorzaak is de afkoeling van het universum (die nog steeds door gaat) en die komt doordat het volume van het universum (nog steeds) toe neemt en de hoeveelheid energie in het universum hetzelfde blijft en dus over een steeds groter volume moet worden verdeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Idd, "vragen waarom een stenen huis uit steen bestaat". plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar zeg ik dat het vragen waarom een stene huis van steen is een slechte vraag is?