hoe kun je zelf goud toetsvloeistof maken.Ik weet dat je er zoutzuur en salpeterzuur voor nogig hebt.Maar in welk percentage?

Wat is het percentage van zoutzuur en salpeterzuur om testvloeistof te maken voor 22,18,14, en 10 karaat goud ,En welk zuur doe je als 2e er bij ,om geen gespetter te krijgen.?

Toegevoegd na 6 dagen:
Je strijkt een klein beetje van het voorwerp af op een schuursteen, daar ontstaat dan een goudkleurig streepje.
Die stip je aan met de testvloeistof ,als dat oplost met een bepaalde sterkte van die vloeistof kun je dus bepalen of het 10,14 ,18 of 24 karaat goud is/
Dus zeg maar een bepaalde sterkte koningswater

3.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is die testvloeistof?
goldpixel
10 jaar geleden
Je strijkt een klein beetje van het voorwerp af op een schuursteen, daar ontstaat dan een goudkleurig streepje.
Die stip je aan met de testvloeistof ,als dat oplost met een bepaalde sterkte van die vloeistof kun je dus bepalen of het 10,14 ,18 of 24 karaat goud is/
Dus zeg maar een bepaalde sterkte koningswater
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@goldpixel, schenk salpeterzuur in een bekerglas. Schenk vervolgens, terwijl je roert, langzaam zwavelzuur bij het salpeterzuur. De oplossing wordt heet.
De ezelsbrug is: loop niet met zwavelzuur in de regen. Dus nooit kleine beetjes bij zwavelzuur.
Salpeter eerst en dan zwavelzuur. Doe nooit het omgekeerde!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook makkelijk te onthouden: Eerst HNO3 en dan H2SO4.
eerst de 3 en dan de 4.

Het beste antwoord

De enige oplossing die ik weet dat je vier ampullen toetswater koopt en dan kijkt wat de samenstelling is. Er zijn ampullen voor 9, 14, 18 en 22 karaat.
Je zou ook naar een juwelier of goudsmid kunnen gaan en vragen of je de samenstelling op de flesjes toetswater mag lezen.

Toegevoegd na 2 minuten:
De prijzen van de ampullen en flesjes liggen tussen de ruim € 7,00 en € 9,00. Dat is best wel een aanslag op je zakgeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goldpixel
10 jaar geleden
Aangezien je de enige beantwoorder bent van mijn vraag,meld ik je aan voor beste antwoord.
Maar het ging juist om de verhouding van zwavelzuur en salpeterzuur
voor de verschillende karaat goud
mvrgr;nico