wat is de veerconstante als er geen massa aan de veer hangt?

Geen extra uitleg nodig hoop ik......

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Reddie
10 jaar geleden
Geen uitleg nodig. Het heet een veerCONSTANTE.

Het beste antwoord

de veerconstante is het aantal Newton (kracht) wat aan de veer moet trekken om 1 meter uitgerekt te worden.

Als je dus 1 N aan de veer laat trekken, en hij rekt 1 meter uit, dan zal de veerconstante ook 1 N/m zijn.

Een veer met veerconstante 1 N/m rekt dus voor elke Newton 1 meter uit, als je er dus 10 N aan doet, dan zal hij 10 m uitrekken. Als je niks aan de veer hangt, zal hij ook 0 m uitrekken. Als de veerconstante 10 N/m is, zal hij voor 10 N dus maar 1 meter uitrekken. Als er niks aan gehangen wordt, zal er dus ook geen uitrekking zijn.
Daarom is dus niet te zeggen dat de veerconstante is van een willekeurige veer. De veerconstante is kenmerk van een veer, en niet van de massa die eraan hangt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank u wel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk kom je met dit soort vragen inderdaad in absurditeit uit: De veerconstante is constant binnen zijn normale grenzen en heeft een bepaalde rekbaarheid. Maar als de veer verder uitgerokken wordt, gaat hij over op een andere veerconstante, en vanaf een bepaald moment komt de veer NOOIT meer terug op zijn originele vorm. Het is zoals vaste kosten die vast blijven binnen bepaalde productiequota: De veer kan een bepaalde kracht verdragen, en het is binnen die kracht dat de veerconstante staat voor de 'tegenkracht in inertie' die de veer produceert versus het voorwerp dat je eraan hangt. De veerconstante is identiek in stilstand als in beweging (als je er iets aanhangt) en staat voor de moleculaire vastheid van het voorwerp, de veer hier. In die zin heeft zelfs vaste materie als een blok staal met een vijs aan in zekere zin een veerconstante. Bij een veer maakt men van staal gebruik omdat het de neiging heeft om te plooien binnen bepaalde grenzen en vandaar het gebruik van staaldraad in de juiste legering, binnen bepaalde temperatuurgrenzen en met een begrensde belasting. Leuk om over na te denken de volgende keer dat ik kinderen op zo'n schommelveer laat spelen in de speeltuin!

Andere antwoorden (2)

Zoals hierboven al aangegeven: een constante is een intrinsieke eigenschap van een veer. Dat veranderd niet door er wat aan te hangen (nu ja, een ideale veer dan). Je vraag is dus niet van toepassing en derhalve is er geen antwoord mogelijk.
10 jaar geleden
F = C*u dus F = 0 (want geen massa) en de uitrekking is ook 0 omdat er niks aan hangt wordt er geen kracht op uitgeoefend. C=F/u en dan deel je door 0 dus dit kan niet. Er is geen veerconstante dan.