De eigenschappen van atomen worden voornamelijk bepaald door de elektronen op de buitenste schil. Wat voornamelijk een rol is, is het aantal elektronen aldaar: willen ze nog elektronen opnemen of er meer afgeven (door covalente of ionische reactie) om de meest stabiele configuratie te bereiken? Eens gebonden tot moleculen, is de aanwezigheid van elektronen aan de buitenkant dus wezenlijk anders en vandaar dus de andere eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt het (soort van) vergelijken met hout.
Je kunt er een brug mee bouwen, of er een hockeystick of een boomerang. Die hebben allemaal andere eigenschappen.
Of een stoel die je bekleedt. Of er een stalen rand eromheen als heiblok.
Reddie