Kan een lichtstraal afbuigen zoals een waterstraal?

Stel je zit in de ruimte.
Nu heb je een propellor met op de as een zaklamp die over één van de bladen schijnt.
Je laat dat ding draaien met laten we zeggen 300 tpm.
Die lichtstraal die uit de zaklamp komt, wordt die op een gegeven moment afgebogen?
Als het om een waterstraal zou gaan zal dat wel gebeuren. Maar met licht, blijft dat in een recht roterende straal doorgaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens Einstein's Algemene Relativiteitstheorie (1916) "buigt" de aanwezigheid van massa de ruimte-tijd om zich heen. Omdat licht altijd de kortste weg neemt, wordt een "rechte" lichtstraal afgebogen door de aanwezigheid van massa.
Het is hiervoor niet noodzakelijk dat een foton zelf massa heeft.

Het beste antwoord

De lichtstraal uit jouw zaklamp gedraagt zich precies zo als de waterstraal uit zo'n draaiende tuinsproeier, alleen dan op grotere schaal omdat licht zich zo enorm veel sneller beweegt dan het water uit de tuinsproeier.

Een sneldraaiende tuinsproeier zal een spiraalvormige waterstraal produceren. Maar het water zelf buigt niet af, het is alleen de straal die krom is. De druppeltjes water bewegen zich niet langs de spiraal; ze vliegen recht van de tuinsproeier af, en blijven dat doen.

Hetzelfde geldt voor jouw draaiende zaklamp. Elk foton dat jouw zaklamp produceert vliegt eeuwig door in de richting waarin het werd uitgezonden. In die richting gaat het licht dus rechtdoor, het wordt niet afgebogen. Tegelijk wordt elk volgend foton in een net iets andere richting uitgezonden als het vorige foton. Daardoor buigt de lichtstraal wel af, hoewel de individuele fotonen rechtdoor gaan.

Cryofiel
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens Einstein's Algemene Relativiteitstheorie (1916) "buigt" de aanwezigheid van massa de ruimte-tijd om zich heen. Omdat licht altijd de kortste weg neemt, wordt een "rechte" lichtstraal afgebogen door de aanwezigheid van massa. Het is hiervoor niet noodzakelijk dat een foton zelf massa heeft.