de lading van een ion bereken je doormiddel van te kijken of het ion positief is of negatief. zodra het ion negatief is betekend het dat er meer elektronen bij gekomen zijn, zodra het ion positief is betekend het dat er elektronen zijn overgesprongen naar andere ionen.
Verder heeft een elektron zo'n kleine lading dat die te verwaarlozen is. De massa van een proton is niet te verwaarlozen en deze staat in de Binas. De massa van de lading hangt dus af van het aantal protonen dat er altijd al in het ion zaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan het in een binas of bionota opzoeken, maar als je het aantal elektronen en protonen weet moet je het verschil tussen die twee uitrekenen. Dan krijg je de lading. Als je het zomaar wilt weten kan je het beter opzoeken maar als het een opgave is is het handig om te melden welke gegevens je hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hangt af van de verbinding waar in het koperatoom voorkomt als je vb CUO
hebt ( koperoxide) is de lading 2+ zuurstof wil altijd 2 electtronen opnemen om een edelgas electronen configuratie te krijgen dus is O altijd 2- en koper dus 2+
de lading van een molecuul is altijd neutraal anders is het een ion
Koper kan ook nog 1+ zijn koper chloride vb want chloor is 1-