Kun je testen of dubbelglas nog goed is?

Ik woon al 19 jaar in hetzelfde huis. Was toen een niewbouw huis en ik heb ook dubbel glas.
Kan dubbelglas zijn "isolatie capaciteit" verliezen?
En zo ja, hoe kun je dat testen?
Ik vind dat ze toch nog wel eens redelijk snel beslaan, als we bv aan het koken zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16K

Antwoorden (3)

Beslaan van de glazen tijdens het koken heeft niet te maken met slecht dubbelglas. Dit heeft meer te maken met slechte afzuiging boven het fornuis.

Een indicatie dat de isolerende werking minder is, is vocht tussen de twee lagen glas.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Als een ruit lek is, is dat duidelijk te zien, er komt condens tussen de lagen en dat is een leuk gezicht (ik spreek uit ervaring)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt+
In dubbel glas zit in het stukje tussen de twee glasplaten een strook aluminim.
Daarop staat de datum wanneer de ruit is gemaakt.
de gemiddelde levens duur van dubbel glas is 25 tot 30 jaar.
Je zou met een warmte meter kunnen kijken of het dubbel glas teveel wamte door laat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
cavia heeft gelijk
als het dubbelglas niet goed meer is, zit er vocht of condens TUSSEN de twee lagen.
zolang je dat niet hebt is je glas gewoon goed.

een levensduur van 25 jaar zou kunnen. maar ik kan me niet voorstellen dat er daarna iets niet goed meer aan is. Glas kan bij wijze van spreken eeuwig mee, dubbel glas misschien korter, omdat het uit glas en aluminium bestaat. Die 25 jaar zal misschien de garantieperiode zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kozijnmonteur
een jaar geleden
cavia@ je hebt de glasplaat en de aluminium isolatie strip die blijven in het algemeen 50 tot 70 jaar goed, maar de montage kit ertussen kan verduren, daarom de norm van 25 jaar, en das best lang
Antoni
een jaar geleden
@Kozijnmonteur, bedoel je 'vergaan' in plaats van 'verduren'? 'Verduren' is iets ondergaan en het uithouden, dus dat is een positief kenmerk als het over montagekit gaat.