waarom worden vliegtuigen geaard alvorens een tankbeurt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij het tanken kan statische elektriciteit ontstaan. Een vonk die de brandstof ontsteekt is natuurlijk levensgevaarlijk. Daarom wordt die statische elektriciteit afgevoerd naar de aarde. Toegevoegd na 3 minuten: En omdat het gevaarlijk is om het achterwege te laten, mag dat ook niet volgens het Algemeen Luchtvaartreglement: "Hoofdstuk VI. Bepalingen met betrekking tot het vervoer en de opslag van gevaarlijke stoffen, het tanken een aanverwante handelingen Artikel 18 Het is verboden: 1. met het tanken van vliegtuigen aan te vangen, indien de navolgende handelingen in hierna te noemen volgorde niet zijn verricht: a. het vliegtuig en de tankauto dan wel het tanksysteem zijn elektrisch geleidend met elkaar verbonden, met uitzondering van geleiding tussen hydrant- en tanksysteem; b. het slangmondstuk is, alvorens de vulopening van de vliegtuigtank wordt geopend, elektrisch geleidend met het vliegtuig verbonden, met uitzondering van brandstofsystemen waarvan de afgiftecapaciteit minder bedraagt dan 100 l/min, alsmede bij het vullen onder druk; c. het vliegtuig, de tankauto dan wel het tanksysteem, de slangen en al het overige bij het tanken gebruikte materiaal zijn middels een aardklem op blanke metalen delen en met een deugdelijke aardkabel elektrisch geleidend met elkaar verbonden, met uitzondering van geleiding tussen hydrant- en tanksysteem. "

Er kunnen inderdaad vonken ontstaan bij statische elektriciteit. Bij het tanken van de auto hou je de tankslang vast. Dit zorgt ervoor dat je de auto/ slang geaard is door je eigen lichaam. In Amerika heb je nog de mogelijkheid de tankslang in te knijpen dat de benzine door blijft stromen zonder de slang vast te houden. Hierdoor is de slang niet meer geaard. Je krijgt dan gevaarlijke situaties. Zie de bron voor een voorbeeld.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100