Wordt methaan in de atmosfeer uiteindelijk omgezet in CO2?

Ik las op Wikipedia dat methaan op den duur oxideert onder invloed van zonlicht en de daardoor aangemaakte OH-radicalen in CO2. Daarna stond er dat de levensduur van methaan 12 jaar is. Betekent dat dan dat methaan gemiddeld na 12 jaar omgezet is in CO2? Er wordt namelijk wel eens gezegd dat methaan een kortere levensduur heeft dan CO2 en dat dat dus wel een pluspunt is van methaan (ondanks dat methaan 25 keer sterker is dan CO2). Maar als methaan sowieso uiteindelijk wordt omgezet in CO2, dan zou dat dus helemaal geen pluspunt zijn.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgas

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Methaan wordt inderdaad omgezet in CO2, maar enkel in de hogere lagen van de atmosfeer (in de onderste lagen van de atmosfeer is er te weinig UV om deze reactie te laten doorgaan - de lucht absorbeert UV straling afkomstig van de zon). Echter zolang er methaan vrijkomt (zie dezelfde wikipedia betreffende methaan bronnen) zal er methaan in de atmosfeer blijven (evenwicht tussen vrijkomen en wegreageren in de hogerer lagen van de atmosfeer).
Die 12 jaar, daar heb ik wat naar gezocht maar niet direct meer over gevonden. Dus daar zwijg ik verder over.
Vanwaar haal je dat "pluspunt" voor methaan ? Ondanks dat methaan in de hogere lagen van de atmosfeer wegreageert naar CO2, blijft methaan een krachtiger broeikasgas dan CO2. Er is inderdaad geen voordeel bij de emissie van methaan ipv. CO2.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over dat 'pluspunt': ik dacht, dan heb je toch minder lang een broeikasgas in de atmosfeer, ook al is die wel vele malen sterker. Dus een echt pluspunt is het ook niet nee. ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee inderdaad, want het afbraakproduct (CO2) is ook een broeikasgas.