Is er minder fijn stof in groene gebieden van Amsterdam of blijft het zo goed als hetzelfde?

Als men de kaart van Europa bekijkt ziet men dat Amsterdam één van de meest vervuilde steden zijn wat betreft fijn stof in de lucht. Nu vroeg ik me af of dat dan ook zo is in bijvoorbeeld het Amsterdamse Bos, of bij Gaasperplas, waar ik woon.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Op dat kaartje is er geen verschil tussen Amsterdam en Maastricht te zien.
Verschillen zijn er zeker, vooral langs drukke straten waar verkeer vaak vaststaat is er meer fijnstof.
De Wibautstraat is bijvoorbeeld een slechte plek.

De bron gaat niet over fijnstof, die kaart kan ik nu niet vinden, maar het idee is hetzelfde. Langs de snelweg zit je niet goed, bij de plas wel.

Toegevoegd na 11 uur:
Nog een paar kaartjes maar dat is vooral het centrum van amsterdam.

De kaart met NO3 waardes is trouwens ook fijnstof.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof
lees vooral het stukje PM2.5

Toegevoegd na 11 uur:
correctie: die NO2 (niet NO3) kaart is geen fijnstof kaart, maar het heeft er wel veel mee te maken.
NO2 en fijnstof kaarten zien er meestal hetzelfde uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Binnen 300 m van een drukke weg loop je een verhoogd risico. Fijnstof schijnt veel problemen te veroorzaken met astma en zelfs doden, maar het is moeilijk aan te wijzen wie eraan is bezweken, alleen de statistieken wijzen uit dat mensen die dicht tegen bijvoorbeeld de Coentunnelweg aan wonen een verhoogd risico hebben.
De grenzen zijn natuurlijk arbitrair en de luchtkwaliteit is hier sowieso niet om over naar huis te schrijven, vooral wat betreft stikstofoxides dacht ik, dat is de prijs die je betaalt voor een ideale ligging vlak bij veel grote steden van West Europa en een heel dicht wegennet. Mensen met astma zullen het wel direct merken als er veel smog is, maar fijnstof is meer een sluipmoordenaar voor zover ik weet en makkelijk te bagatelliseren omdat je de doden niet kunt aanwijzen zoals bij een auto-ongeluk.