Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zwaar of licht: wat valt het snelst?

Ik heb twee voorwerpen van dezelfde vorm en dezelfde grootte. Bijvoorbeeld twee ballen. Echter de ene bal weegt aanzienlijk meer dan de andere. Ik ga op een gebouw staan en gooi ze tegelijk naar beneden. Welk voorwerp is het eerste beneden? De zware bal, de lichte bal, of komen te tegelijk op de grond terecht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat we op aarde geen vacuum hebben zal het zware object sneller vallen dan het lichte object. Dit omdat het de remmende werking van de lucht beter kunnen overkomen.

In de 'perfecte' situatie waar de natuurkunde vanuit gaat, vallenbeide objecten even snel, maar daar is dan ook sprake van een vacuum.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De valversnelling is 9.81 ms^2.

Er zit in deze formule geen gewicht. Dus het gewicht van een object maakt niet uit voor hoe snel het valt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wordt het tijd voor een herhalingscursus natuurkunde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een man met een parachute doet er – gelukkig – langer over om op aarde neer te komen dan een even zware man met alleen een rugzak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Maar bij mij schiet gelijk die er keihard uitgestampte formule er weer uit. Hoe vaak niet verteld is dat het niet uitmaakt hoe zwaar iets is. Ach ja, wijsheid komt vast met de jaren. Ik heb nog hoop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is meter per seconde kwadraat, niet massa.
De zwaarste natuurlijk.
want de lichtste heeft meer last van de luchtweerstand.
maak van de lichtste maar eens een ballon...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet alleen om gewicht maar ook om opervlakt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het dezelfde vorm en grootte heeft, dan is de oppervlakte ook hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
luchtweerstand heeft te maken hoe lucht zich beweegt tov het oppervlak. Heeft niets te maken met licht of zwaar

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding