Gassen worden vloeibaar door afkoeling of onder hoge druk. Het butaan in een aansteker is samengeperst en dus vloeibaar (gooi hem met een kwak tegen een muur en hij explodeert) Men gebruikt butaan (niet propaan) omdat het in vloeibare vorm tegen hogere temperaturen kan. Jij spreekt over 20°, ook bij 5°, 10°, 30° en meer zal het vloeibaar blijven aangezien het opgesloten zit en geen plaats heeft om in gasvorm te veranderen. Wordt de t° te hoog knalt hij uit elkaar.

Wil je alle specificaties over gassen weten, voeg ik een link toe waar ik butaan al aangevinkt heb.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die vloeibare gassen staan onder een dusdanig hoge druk, dat ze niet kunnen verdampen.
jc54
10 jaar geleden
dat is normaal.

in een aansteker zit butaan, dat is vloeibaar. in het beetje ruimte wat er boven zit, zit het gas wat verdamp butaan is en brand, daarom zit een aansteker nooit vol. onder een tempratuur van 5 graden verdampt het niet meer en denken veel mensen dat de aansteker kapot of leeg is, hou hem even in je hand zodat hij iets warmer kan worden en het vloeistof kan weer verdampen en is zo je aansteker weer werkzaam.