Het gaat hier om een natuurwet. Die gaat op in het ons bekende universum. Dus ook buiten onze atmosfeer.
AWM
14 jaar geleden
Dat is alleen buiten onze atmosfeer, hier op aarde is dat nog steeds een probleem, maar we naderen het wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, daar het ook niet voorkomt, ook niet onder de beste condities. Komen er wel steeds dichter bij. Dus de vraag is fout.
AWM
14 jaar geleden
De beste condities zijn maar moeilijk te vinden. Ik vind -2 graden al rotweer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn we het eindelijk toch een keer eens, laat X.... het maar niet horen (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het genoemde getal is ondanks alles, of het nu gehaald kan worden of niet toch het minimum, de vraag ging over of dat ook geldt buiten onze atmosfeer.
Ja...alleen worden daar de temparaturen niet gemeten in graden celsius maar in kelvin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met die temperatuur staan de moleculen absoluut stil. Dat geld ook buiten onze atmosfeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruudje1980: Het is toch het ABSOLUTE nulpunt... Dat is overal zo, in alle tijden en op alle sterren zo... Ook ertussen in... Het is een natuurconstante, net zoals c, de lichtsnelheid, overal heerst in DIT universum...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het absolute nulpunt op alle sterren? Dat is toch je reinste flauwekul!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Peter: Tussen de regels door lees ik dat hij alle plaatsen in het heelal bedoelt... XiniX heeft gelijk.
De absolute temperatuur, thermodynamische temperatuur of kelvintemperatuur is de temperatuur, gemeten ten opzichte van het absolute nulpunt.

De temperatuur van een voorwerp of systeem is een maat voor de thermische energie van dat voorwerp, dat wil zeggen van de hoeveelheid beweging van de samenstellende delen, bijvoorbeeld moleculen, van het voorwerp. Er is daarom een laagst mogelijke temperatuur, namelijk waarbij deze delen alleen nog bewegen met de nulpuntsbeweging. Dit is het absolute nulpunt, gelegen op -273,15 °C, of (per definitie) 0 K. Een lagere temperatuur is niet mogelijk. Daar het hier een natuurwet betreft geldt dit "overal", dus ook in het universum.

Bij het absolute nulpunt, wordt vaak geleerd, zouden de atomen volledig stilstaan. Vanuit het oogpunt van de klassieke mechanica is dat juist, maar vanuit het oogpunt van de kwantummechanica is dat niet juist: er blijft altijd nog een nulpuntsbeweging over. Deze nulpuntsbeweging wordt verklaard door de onzekerheidsrelatie van Heisenberg, een elementair principe van de kwantummechanica

Een van de eersten die het absolute nulpunt bepaalden was Guillaume Amontons (1663 - 1705). Hij mat het volume van een hoeveelheid lucht bij 0 °Celsius en bij 100 °Celsius. Toen bleek dat lucht dat van 0 tot 100 graden wordt verwarmd altijd hetzelfde percentage uitzetting vertoont, kon hij dat naar beneden doortrekken. Daarmee stelde hij vast, dat als de lucht bij afkoeling volgens dezelfde lijn zou inkrimpen, dat dan theoretisch een volume van nul zou worden bereikt bij een temperatuur van -240 graden Celsius. Hij zat er dus slechts 33,15 graden naast.