Gladheid doet zich voor als er ijs op de weg ligt. Dat is bijvoorbeeld het geval tijdens of na neerslag. Gladheid door sneeuw is hinderlijk, maar elke weggebruiker kan zien wat er aan de hand is. Ook korrelhagel en korrelsneeuw, neerslagvormen die uit winterse buien vallen, hebben door hun witte tint een signaalfunctie voor gladheid.
Veel verraderlijker is gladheid door opvriezing van natte weggedeelten. Het wegdek is dan bijvoorbeeld overdag door regen nat geworden en nog niet opgedroogd op het moment dat de wegdektemperatuur tijdens nachtelijke opklaringen onder nul zakt. Doordat de luchttemperatuur gewoonlijk minder snel daalt dan de wegdektemperatuur, kan de buitenthermometer van de auto nog een temperatuur boven nul aangeven als het al glad is. Meteorologen maken vaak nog een onderscheid tussen bevriezing en opvriezing. Bij bevriezing is niet alleen de wegdektemperatuur, maar ook de luchttemperatuur onder nul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord maar geen antwoord op de vraag...

Andere antwoorden (5)

Door bevriezing van natte weggedeelten,en door sneeuw,ijzel,en andere winterse neerslag.
Maar ook een oliespoor op de weg kan gladheid veroorzaken.
Op een landbouwweg door modder en klei,afkomstig van de wielen van landbouwmachines.
Bij wegwerkzaamgheden,door zand en klei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan glad worden door bevriezing van natte weggedeelten, opvriezing of neerslag in de vorm van ijzel, onderkoelde regen of sneeuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ontstaat als je teveel schoonmaakmiddel in je dweilwater hebt gedaan..
met vette voeten over de douchevloer loopt..
doucht met bad-olie..
een fles slaolie op de vloer laat vallen..
en..
na het scheren..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
grapppig! muts52
door vorst !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gladheid komt door dat de gladde oppervlaktes weinig ruwheid bevatten. Op microscopische niveau lijken zelfs vrij glad aanvoelende oppervlaktes als de Alpen. De pieken en dalen van twee oppervlaktes wrijven tegen elkaar en zo ontstaat wrijving. Een ijslaag of andere glijmiddel vult de dalen als het waren op zodat de pieken en dalen van de twee glijdende oppervlaktes niet meer zo goed tegen elkaar kunnen gaan wrijven. Hierdoor is er minder kracht nodig om dezelfde beweging te bewerkstelligen dan wanneer er geen "glijmiddel" aanwezig is. Dit is wat wij als gladheid ervaren...