Molair x ml = mmol. Hoe kan dit?

In het boek staat: 15ml x 0,02 M = 0,3 mmol.
Naar mijn mening moet het mol zijn.
Kan iemand mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Molair x ml = mol (zover zijn we)

Bij 'Molair x ml = mmol' splits je het best even op en bekijk je het stap voor stap:

15 ml x 0,02 M = 15 milli liter x 0,02 mol / liter

door de liters weg te delen, krijg je dan:

15 milli liter x 0,02 mol / liter = 15 milli x 0,02 mol = 15 x milli x 0,02 x mol

door de communicatieve eigenschap van een vermenigvuldiging kan je dat ook schrijven als:
15 x milli x 0,02 x mol = 15 x 0,02 milli mol

dus:

15 x 0,02 milli mol = 0,3 millimol = 0,3 mmol.

Toegevoegd na 22 seconden:
In de eerste regel bedoelde ik natuurlijk: Molair x liter = mol
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel. Ik heb zo'n zelfde vraag in de toets gehad en kon ik nu beantwoorden. dus heb nu een voldoende:) Thanks!!!

Andere antwoorden (1)

Er staat milliliter:

Dus (15/1000) liter van een stof met een molariteit van 0,02 /liter
Dat is dan (15/1000)*0,02 mol aan deeltjes = 0,0003 mol = 0,3 millimol