Wat is de stroomsterkte door een draad?

Hallo iedereen ik wil graag een sterke elektromagneet maken en daarvoor wou ik eerst een formule invullen voor de kracht van de magneet daarin staat de stroomsterkte in ampère maar dat staat zo niet op een batterij dus heb ik de stroomsterkte vervangen door het voltage van de batterij gedeeld door de weerstand ik gebruik een batterij van 9volt gedeeld door de weerstand van koperdraad van een meter met een diameter van 1mm (de weerstand is 0,021263 Ohm )kom ik uit op 423,27 ampere Het lijkt me sterk dat zon stroom door de koperdraad gaat kan iemand me misschien zeggen wat de formule daarvoor is of anders de stroomsterkte die een batterij van negen volt kan opwekken alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Bij een van uw vorige vragen heeft u zelf de formule f=i*n/l* μ0*μr*i*s erop gezet, het beste is dat u dat eens interpreteert. in de teller staat i x n waarbij n het aantal wikkelingen is. Dus als u het aantal windingen drastisch omhoog brengt zal de weerstand gevoelig stijgen en daardoor de stroom dalen naar een aannemelijk waarde.
Ik laat de rest voorlopig aan u over want u bent voldoende in staat om het te begrijpen.

De weerstand, ook uit een van uw vorige vragen is perfect juist, ook daar zal u door een veel grotere lengte (veel meer wikkelingen) en een veel kleinere sectie tot een aanvaardbare waarde komen (R= rho x l / s)

Daarbij komt ook nog dat u als voeding een wisselstroom bron moet gebruiken omdat een magnetisch veld pas opgewekt geraakt door een veranderend elektrisch veld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar komt de misvatting vandaan dat het wisselstroom zou moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Totaal verkeerd vermeld van mij, ik wilde eigenlijk aanbrengen dat gezien de toepassing enkel met wisselstroom het realistisch is omdat er dan een hoge impedantie geldt waardoor de stroom binnen de perken blijft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (2)

Doorgaans is de capaciteit van een blokbatterij max. 200 mAh. (200 milliampère-uur, dat is 0,2 ampère-uur) Kortstondig kan zo'n batterij wel een hoger stroom leveren, maar dan is ie ook snel leeg. Wat jij zou doen met die koperdraad, is een kortsluiting veroorzaken, rechtstreeks de + aan de -. Om een elektromagneet te maken moet je dus eerst een stroombegrenzer hebben, en dan moet je van de gelijkstroom ook nog wisselstroom maken anders werkt het nóg niet.

Toegevoegd na 23 seconden:
http://www.apodemus.eu/nl/accessoires/24-gp-0.html
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een elektromagneet werkt juist prima op gelijkstroom!
On een magnetisch veld op te wekken is ook gelijkstroom geschikt.
Je grootste probleem is de inwendige weerstand van je 9V batterij.
Zelfs als je deze kort zou sluiten zal de stroom maximaal een paar ampere bedragen.
Om een elektromagneet te bouwen spelen de volgende factoren een rol:
AANTAL windingen, diameter windingen, stroomsterkte, de constructie van de (ijzer) kern en het soort ijzer waarvan deze kern gemaakt is.
Bij wisselspanning speelt dan ook nog een rol of de kern gelamelleerd is (uit losse geisoleerde plaatjes )bestaat, anders ontstaan wervelstromen welke contraproductief zijn.

Denk er om dat bij gelijkspanning de zelfinductie geen rol speelt em alleen de Ohmse weerstand van het geisoleerde koperdraad (icm de inwendige weerstand van de voeding) een rol speelt, bij wisselspanningen speelt de zelfinductie een belangrijke rol en daarom spreekt men van impedantie (schijnweerstand)

Omdat veel factoren mij onbekend zijn kan ik je slechts een specifieker antwoord geven als je meer informatie geeft.

Toegevoegd na 19 minuten:
Om een sterke elektromagneet te maken raad ik je aan een trafokern (van ijzer) te gebruiken, een krachtige stroombron te nemen zoals een accu en van de gebruikte trafokern de spoel te gebruiken die (toen de trafo nog gewoon gebruikt werd) een spanning van 30-40 VAC afgaf (primairkreeg de trafo dan 230VAC).
Bij deze aanpak krijg je een loeisterke magneet die moeiteloos tientallen kilo's ijzer kan tillen.
Trafo's met en gelaste kern kun je gemakkelijk uit elkaar krijgen door de lasnaad aan beide kante weg te flexen met een haakse slijper.
Verwijder de hoogspanningspoel en laat de laagspanninspoel zitten.
Deze heeft vaak dik draad (2mm of zo) en veel nauwkeurig gelegde wikkelingen , zodat zoveel mogelijk windingen van dik draad op de spoel kunnen.
Aangesloten op een accu (gebruik dikke startkabels om de spoel van stroom te voorzien) moet je wel de temperatuur in de gaten houden, de spoel/(ex)trafo mag niet te heet worden.
Pakt deze constructie een dik stuk ijzer, dan kan het zijn dat je alleen door de stroom te verbreken, hem weer los te krijgen, de kracht doet vaak niet onder voor een stevige Neodymium Magneet!!
De kracht van de accu zit hem in een lage inwendige weerstand, hij schrikt niet van afname van tientallen amperes.
Gebruik je een spoel met weinig windingen dan warmt de trafo zich in enige seconden op, vandaar dat een een spoel adviseer die 30-40 VAC afgegeven zou hebben, zet je er dan 12 VDC op dan lopen er vele amperes door veel windingen.