Wil een vrije radicaal zijn ongepaarde elektron afstaan, of er eentje bij nemen?

Ik probeer wat te leren over vrije radicalen, maar ik loop een beetje vast. De ene bron zegt dat een vrije radicaal een elektron steelt van een ander atoom/molecuul, van lichaamsweefsel of van DNA. Andere bronnen zeggen dat het vrije radicaal zijn ongepaarde elektron zo snel mogelijk kwijt wil en hem afgeeft aan een ander atoom of molecuul, waardoor deze instabiel wordt en ook een vrije radicaal wordt. Wat gebeurt er nou precies met de elektronen dan?

Verder is er nog een puntje wat ik niet helemaal volg. Ik heb begrepen dat vrije radicalen zich vermeerderen. Maar als een vrije radicaal een elektron heeft afgestaan of opgenomen, dan is er toch een elektronenpaar gevormd en is dit atoom/molecuul toch stabiel geworden? Dus als een ander atoom/molecuul is aangestoken en een vrije radicaal is geworden, is de veroorzaker toch geen vrije radicaal meer en zou de hoeveelheid vrije radicalen toch gelijk moeten blijven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Beide gevallen zijn mogelijk.
Atomen willen graag hun buitenste elektronenschil compleet hebben.
Aan de rechterzijde van het periodiek systeem gaat dat het gemakkelijkst door een elektron op te pikken (er zijn er maar weinig tekort), en aan de linkerzijde door elektronen af te staan (er zijn er maar weinig teveel).

In principe kan een atoom b.v. van twee andere atomen een elektron afpikken. Maar daarna stopt het proces.
Ik vermoed dat het laatste verhaal uit de gezondheidshoek komt, en niet uit de chemische hoek. In de "gezondheids"leer doen erg veel fabeltjes de ronde. Het laatste nieuws is dat al die radicalen waarschijnlijk helemaal geen schade berokkenen.
Een broodje aap verhaal, net als over cholesterol, zout, suiker, vet, bloeddruk, matig overgewicht schildklierwerking, ouderdomsdiabetes, etc.
Reddie