Wanneer gebruik je welke formule om de versnelling te berekenen?

Er zijn twee natuurkundige formules om de versnelling te berekenen, die hieronder zijn weergegeven. Wanneer gebruik je welke?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

1e: de versnelling is de (tijd) afgeleide van de snelheid.

Dit is de toename van de snelheid per tijdseenheid; een afname is een negatieve toename: een negatieve versnelling. Je gebruikt de formule als je de snelheid weet en de versnelling wilt bepalen (differentiëren of helling van de raaklijn in de grafiek).

2e: de afgelegde weg tussen tijdstip 0 en tijdstip t bij een constante versnelling a.
De formule geldt alleen als de versnelling constant is.

Voor mensen die kunnen integreren:

a = dv/dt heeft als oplossing
v = v0 + at (v0 is de integratieconstante)

Nog een keer integreren met v = dx/dt; x0 de integratieconstante.

dx/dt = v0 + at ->
x = 1/2 at^2 +v0 t + x0

De integratieconstanten vo en xo hebben een natuurkundige betekenis: de beginsnelheid en de beginpositie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De eerste formule is de definitie van versnelling.

De tweede formule geeft aan hoe je bij een eenparige versnelling de afgelegde afstand kan berekenen. Als je van die formule alle onbekenden weet behalve de versnelling, dan kan je die gebruiken om de versnelling te bepalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die 0.5 volgt uit de integratie van a over de tijd t We nemen de eerste definitie: a = dv/dt Als we deze integreren over de tijd krijgen we: at = v Dat klopt ook wel intuitief, als je de versnelling vermenigvuldigd met de tijd krijg je de snelheid. Om nu de afgelegde weg s te berekenen moeten we nog een keer integreren over de tijd, immers v = ds/dt, dus de integraal van v over t is gelijk aan s. Omdat de oneindige integraal van t over t gelijk is aan 0.5 t^2 krijgen we: 0.5 at^2 = s Delen we links en rechts door 0.5 t^2 dan krijgen we: a = s / (0.5 x t^2) En dat is de formule waarvan u zich afvroeg waar de 0.5 vandaan komt. Die komt dus uit het integreren.