Hoe hecht kleding kleurstof aan kleding?

Ik heb ergens gelezen dat dat via waterstofbruggen aan kleding hecht maar ik weet het niet zeker en het lijkt me vrij onlogisch want als de kleding droog is kan het toch geen waterstofbruggen vormen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er zijn vele soorten textielkleurstoffen.
De meest voorkomende kleurstoffen die gebruikt worden voor acrylische polymeren is de sulfonaten groep (So3 dus) en de corboxylaten (c02 dus).
Het is juist de anionische eigenschap van het acryl die de hechting verzorgt met de de cationionische verfstof, want er volgt een sterke ionische reactie tussen de verf en het polymeer.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
In wezen heeft een waterstofbrug NIETS te maken met vocht.
Gelukkig maar anders vielen we stante pede uit elkaar.
Voor verdere uitleg vind ik het eerdere antwoord goed.
Wel is etsing belangrijk, weefsel moet eerst aangetast worden (meestal door tinzouten oid)zodat de kleurstof beter hecht op, aan en in de vezels van je kleding.
De etsmiddelen worden daarna grondig uitgespoeld.
Per soort stof en soort kleurmiddel kan het kleuringsproces op een ander principe gebaseerd zijn.
Dat is met 2500 tekens niet uit te leggen.
Veel succes met de antwoorden op je vraag.