waarom bevriest stikstof niet?

stikstof is vloeibaar, en de temperatuur ligt ver onder 0. waarom is het dan niet bevroren maar nogsteeds vloeibaar? ik dacht dat dit misschien zou komen omdat stikstof vloeibare lucht is, en dat dat niet kan bevriezen of iets in die richting.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Het heeft gewoon een lager vriespunt. Water heeft een vriespunt op 0 graden en kookt bij 100 graden. Stikstof kookt bij -196 graden en bevriest bij een temperatuur van -210. Dat betekent dat stikstof bij -211 een vaste stof is, tussen -210 en -196 graden vloeibaar en daarboven is het een gas.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit is overigens bij de normale luchtdruk. Als het onder druk gezet wordt zullen de temperaturen veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt !

Andere antwoorden (1)

Het vriespunt van stikstof ligt op 63,3 °K = -210°C.