De hydroxylgroep van het zuur vormt een water met een proton van de alcohol.

Toegevoegd na 10 uur:
Tweede link geeft het mechanisme, zoals vastgesteld door Emil Fischer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Denk aan een zuur. Een zuur staat H+ af.
Dus moet de alcohol de OH- ageven.
Reddie
11 jaar geleden
Spannend, want je hebt al twee tegenstrijdige reacties.

2 mogelijkheden:

1. proton van het alcohol (de zuurstof van deze hydroxylgroep zit namelijk tussen de twee koolstofatomen in de esterverbinding) en de hydroxylgroep van het zuur.
2. proton van het alcohol, zuurstof van de carbonylgroep, 2de proton van het zuur van de katalysator (dit zuur krijgt dan het proton van de hydroxylgroep van het zuur terug en vormt de nieuwe carbonylgroep.

Eigenlijk zijn beide mogelijkheden in het reactieprincipe hetzelfde omdat het zuur van de carbonylgroep een hydroxylgroep maakt in de eerste stap van de reactie.