Hoe bereken je de molaire extinctie coëfficiënt met concentratie en extinctie?

Ik heb de waardes:
C = concentratie 0,00050 mol/L
E = extinctie 0,760
L= lengte cuvet 1 cm

Ik moet weten: e = molaire extinctie coëfficiënt

Ik heb de formule E = e x L x C gekregen waarvan ik denk dat het er mee te maken heeft maar ik weet dit niet zeker.

Hoe bereken ik dan de Molaire Extinctie Coëfficiënt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25.8K

Het beste antwoord

mij lijkt het dan:
0,760=? x 1 x 0,00050.
ik weet niet in welke eenheden alles moet, maar op deze manier is het antwoord 0,760 : (1x 0,00050) = 1520
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is de wet van Lambert-Beer.
Wij leren hem als E=ebc
E = extictie
e = extinctiecoefficient
b = weglengte
c = concentratie

De extinctiecoefficient is niets anders dan een constante die vastlegt hoeveel licht een stofje opneemt bij een vaste concentratie en weglengte. De extinctiecoefficient is dus afhankelijk van bijvoorbeeld de temperatuur, de golflengte van het inkomende licht, etc.

De eenheden heb je zo goed gegeven. C in mol/L en b (of L) in cm.
De formule wordt dus 0,760 = ? x 1 x 5E-1. Door nu de formule op te lossen reken je e uit.