hoe bepaal je het spiegelbeeld van een lichtstraal op een plat en hoe op een bol oppervlak?

Hor construeer je het vervolg van een lichtstraal dat binnenvalt op een platte spiegel? Het is vast heel simpel maar ik snap het niet. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Het spiegel beeld van een plat oppervlak? das simpel. Eerst spiegel je het oogpunt, Bijvoorbeeld: + l +' hierin is + het oogpunt, +' het spiegelbeeld van het oogpunt en de l de spiegel, het punt waar het oogpunt naar kijkt daar trek je een lijn naar, en je doet precies hetzelfde met het spiegelbeeld, van het spiegelbeeld vanaf het oogpunt trek je een lijn naar precies hetzelfde punt als het oogpunt, alleen nu trek je de lijn door, en de lijn die je vanaf +' hebt getrokken trek je door, de lijn die je door hebt getrokken naar de ''echte'' wereld is je is spiegelbeeld dat je via de spiegel ziet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krijg je uiteindelijk een lijn van L naar L' en dan een lijn van L' naar O ? Dus dan doe je niks met O' klopt dit? Kun je anders uitleggen welke lijnen je wel krijgt?
Misschien is het handig om je voor te stellen welke lijn een biljartbal maakt, wanneer deze de wand raakt van een biljart. De hoek waarmee de bal de wand verlaat, is even groot als de hoek waarmee de bal de wand eerst raakt. Zie de afbeelding.

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de hoek die een lichtstraal maakt als deze een bol oppervlak raakt. Je mag er hierbij van uitgaan, dat de bol bestaat uit een heleboel rechte lijntjes, die wat hun richting betreft, allemaal net iets van elkaar afwijken. Het punt van de impact van de lichtstraal, kan je beschouwen als het raakpunt van de lichtstraal met een rechte lijn. De grootte van de hoek waarmee de lichtstraal de bol verlaat, zal dus even groot zijn als de grootte van de hoek waarmee de lichtstraal de bol raakt.
11 jaar geleden
In beide gevallen construeer je een normaal. Dat is een lijn loodrecht op het oppervlak, waar de lichtstraal het oppervlak raakt. Trek ergens loodrecht op de normaal weer een lijn. Neem een passer en zet zet hem op het kruispunt tussen normaal en hulplijn en het potloodvoetje zet je op het kruispunt van lichtstraal en hulplijn. Even ronddraaien en het kruispunt bepalen tussen cirkel en hulplijn. Nu weer van het snijpunt van lichtstraal en spiegeloppervlak een lijn trekken naar het laatstgenoemde punt en klaar.

De normaal bij een boloppervlak is erg eenvoudig te bepalen als je een lijn door het middelpunt neemt is hij altijd loodrecht op het boloppervlak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een lichtstraal heeft geen spiegelbeeld. Je bedoelt waarschijnlijk hoe je de teruggekaatste straal construeert.

Lichtstraal door A raakt het oppervlak van de spiegel in B.
Spiegel A -> A’
De lichtstraal loopt verder in het verlengde van A’ B

Voor een bol oppervlak werkt dit hetzelfde. Je spiegelt dan A in de raaklijn aan het oppervlak in B.