Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

klopt mijn berekening van E=mc² wel?

Hey,

Ik vind het zo ongelofelijk veel uit komen klopt dit wel

ik neem 1 gram materie, die wil ik volledig omzetten naar energie dus

E=0,001x300000000² = 9x10^13 ofteuwel 90 biljoen joule,
Dus 90 biljoen watt/sec dus 90miljoen megawatt!

Klopt dit wel of doe ik nou wat fout?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
761

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je berekening is helemaal goed. Je hebt alles keurig omgerekend naar de SI-eenheden kg en m/s². En inderdaad, als je 1 g materie volledig omzet in energie, komt daar de gigantische hoeveelheid van 90 biljoen Joule (90 TJ) uit.
 

Toegevoegd na 6 minuten:
 
De 90 miljoen MW die je noemt, geldt alleen als die 90 TJ in één seconde vrijkomt. Een Watt is namelijk een Joule per seconde. Als diezelfde 90 TW in een tiende seconde vrijkomt, heb je gedurende die tiende seconde een vermogen van 900 miljoen MW. Als diezelfde 90 TW in tien seconden vrijkomt, heb je een vermogen van 9 miljoen MW.

Bij de atoombom die op Hiroshima werd gegooid, werd minder dan een gram materie omgezet in energie. Dat was al voldoende om een hele stad in puin te leggen.
 
(Lees meer...)
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke mooi, Helaas is dit alleen nog maar in theorie mogelijk,
toch? bedankt!
Cryofiel
11 jaar geleden
Atoombommen, kerncentrales en de zon werken volgens dit principe: ze zetten allemaal massa om in energie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Klopt perfect.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding