Hoe kunnen elementen ontstaan?

Als er bij reacties geen nieuwe elementen kunnen ontstaan (bijv. Fe+H,O ---> Fe,O+C,H,O kan niet omdat er eerst geen koolstof was) hoe kunnen ze dan voor het eerst wel ontstaan zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Elementen ontstaat door kernfusie, of bestaande elementen veranderen in andere elementen door kernsplitsing.

Volgens de oerknal theorie zijn bij het ontstaan van het universum isotopen van de drie lichtste elementen ontstaan, waterstof, helium en lithium. Daarna zijn door het samentrekken van gaswolken de sterren ontstaan. In sterren wordt de temperatuur zo hoog dat daar door kernfusie steeds zwaardere elementen ontstaan. Op het einde van het leven van een ster zullen de zwaarste ontploffen en daarbij uiteindelijk alle in de natuur bekende elementen maken.

Elementen met een atoomnummer hoger dan 92 komen niet in de natuur voor en kunnen alleen door middel van kernreacties kunstmatig gemaakt worden.

In de links informatie over de oerknal, de evolutie van sterren en het periodiek systeem der elementen waarin je o.a kunt zien welke op natuurlijke wijze kunnen ontstaan en welke niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Elementen kunnen ontstaan in sterren door fusie van andere kernen, maar veel elementen, met name de zwaardere, zijn ontstaan door neutronenvangst. Doordat een neutron neutraal is kan het gemakkelijk deel gaan uitmaken van een kern bij een botsing. Deze kern is dan meestal radioactief en valt al weer snel uiteen door een elektron uit te stoten, daardoor loopt het atoomnummer weer met 1 op.
Er zijn grofweg twee processen, bij een zeer grote hoeveelheid neutronen is er een heel snel proces, waar een volgend neutron al wordt ingevangen door een kern die normaal gesproken al heel snel weer zou vervallen. Daardoor zou een atoom tientallen neutronen kunnen invangen en kunnen hele zware elementen ontstaan.
In het begin waren deze elemenenten zeer radioactief, maar met de miljarden jaren tussen hun ontstaan en het heden zijn er alleen nog laag radioactieve elementen die er miljarden jaren over doen om voor de helft uit elkaar te vallen en wat vervalproducten in zeer kleine hoeveelheden.
Tijdens supernovaexplosies worden zeer veel neutronen in korte tijd gevormd en wordt een enorme hoeveelheid intensief met neutronen bestraalde materie uitgestoten. In de mantel van zware sterren is het langzame proces verantwoordelijk voor de vorming van veel zware elementen.