Welke elementen uit het periodieke stelsel der elementen komen voor in een laptop en in welke hoeveelheden?

Voor een onderzoek ben ik op zoek naar de aantallen ( milligrammen, grammen etc. ) van elementen die voorkomen in een gemiddelde laptop. Bijvoorbeeld: 0,001 gram Au, 3 gram Fe etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Allereerst zitten in een laptop ICs, die vele transistoren bevatten.
Transistoren bestaan voor 99,9999% uit Silicium, met een weinig Boor en Fosfor.
De aansluitdraadjes bestaan uit goud, en de draadjes naar buiten uit verTind Koper.
De printed circuit boards bestaan uit glasvezel met koperbaantjes, met daarover lak.
Dan zijn er nog koperen aansluitdraden met een kunststof isolatielaag.
En er zitten transformatoren in die IJzer bevatten.
Tenslotte is er nog de behuizing van Aluminium.
De samenstelling van glasvezel, lak, plastic behuizingen en isolatiedraden kan sterk wisselen, maar bestaat zeker uit Silicium, Koolstof, Zuurstof, Waterstof en Zwavel.
Reddie