Hoe bereken je het massa % koolstof in de citroenschil?

Ik moet dit doen voor mijn scheikunde PO, maar ik heb geen idee hoe en wat ik moet gaan doen. Weet iemand een proef of berekeningen hoe ik dit zou moeten doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens in je scheikundeboek. Staan vast wel voorbeelden.

Antwoorden (2)

Als je niet weet wat je gaat doen is het vrij moeilijk te zeggen hoe je het massapercentage gaat berekenen. Het massapercentage is niets anders dan het percentage van de totale massa die koolstof inneemt. Stel je neemt een stuk citroenschil, en je weegt dat. Daar komt 55 gram uit... Dat is je totale massa... (dus 100%) stel dat je met een chemisch toverstokje alle atomen die geen koolstof zijn kunt laten verdwijnen. Wat je dan overhoudt weeg je weer, en dat blijkt 21 gram te zijn. Dus van de 55 gram citroenschil, is 21 gram koolstof. Dat betekent dat er ( 21/55*100 ) 38,2% massaprocent koolstof in een citroenschil zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoeveelheid koolstof (de massa ervan)
_______________________________________________ x 100%
hoeveelheid mengsel (dus massa van de citroenschil)

de ____ betekent 'gedeeld door'