hoe kan je het beste een staande (transversale) golf omschrijven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Staand wil zeggen dat er een golf heen en een golf terug is in een touw of in een holle pijp... Dan staan de looprichting van de golf en de trillingsbeweging 90° op elkaar... Zie plaatje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Staande transversale golfbewegingen beperken zich niet tot touw of een pijp. Ik vermoed dat je het over geluidsgolven hebt met die pijp, en geluidsgolven zijn nooit transversaal.
Een transversale golf is een golf waarin de uitwijking van de deeltjes loodrecht staat op de voortplantingsrichting van de energie in de golf (in tegenstelling tot een longitudinale golf)

Een voorbeeld hiervan is de golf in een lang touw dat aan een kant in trilling wordt gebracht.

Omdat er in beginsel meerdere richtingen loodrecht staan op de voortplantingsrichting (we leven immers in een driedimensionale wereld), kan een transversale golf polarisatie vertonen. In het voorbeeld van het lange touw kan de trilling verticaal zijn (door de hand op en neer te bewegen) of horizontaal (door de hand heen en weer te bewegen). Een analoog verschijnsel treedt op bij licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een transversale golf heeft een exacte golflengte, zeg maar EEN zuivere toon. deze kan wel in hardheid (amplitude) moduleren, de frequentie ligt vast.
Verder wordt terecht opgemerkt dat daarbij polarisatie mogelijk is, de golven liggen dan in een vlak maar kunnen ook random gepolariseerd zijn en dan gaan de buiken alle kanten op in een soort rotatie, echter wel zuiver haaks op de nullijn.
Een bekende vorm van de transversale golf is een laserstraal, deze kan als hij gepolariseerd is, in amplitude geregeld worden met een polaroidfilter.

Longitudinale golven hebben een bandbreedte waarbij ze in elkaar schuiven en weer uitrekken.
Met een loopveer , die de trap af kan lopen laat zich dit type golf mooi demonstreren door de veer uit te rekken en dan een kleine stootbeweging in de lengterichting te veroorzaken, je ziet dan hoe de veer in dichtheid verandert en deze dichtheid zich in de veer tot het eind
handhaaft en vaak ook nog weer terugkeert.
Dus ondanks dat beide soorten golven zijn , is hun karakter (en zijn de intrinsieke mogelijkheden) heel anders.