Volgens bijgaande bron is Fizeau's meest bekende experiment dat met de slinger.
Hopelijk is dit ook het beoogde experiment.
Hiermee toonde hij aan dat de draaiing van de aarde om zijn as zichtbaar wordt aan de ogenschijnlijke verandering van een slingerbeweging.
Ogenschijnlijk, want in feite was zijn verklaring natuurlijk dat de aarde draaide, met alles erop en eraan, en dat de slinger volhardde in zijn oorspronkelijke beweging, zoals dat ook het geval is bij de gyroscoop, die hij een jaar later uitvond.
Zie de bron voor uitgebreider uitleg.

Toegevoegd na 1 dag:
Herstel. Dat was natuurlijk Foucault en niet Fizeau.
Ik sta mooi voor chimp. Zie commentaren op dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
Fizeau en Foucault zijn twee verschillende Franse natuurkundigen. Ze hebben wel met elkaar samengewerkt. Foucault is vooral bekend door zijn slinger en Fizeau door de bepaling van de lichtsnelheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei. Dat doet pijn.
Ik heb Fizeau en Foucault inderdaad door elkaar gehaald bij het lezen van genoemde bron.
Excuus voor de wanklank en dank voor de terechtwijzing!
Fizeau heeft als eerste een experiment bedacht en uitgevoerd om de lichtsnelheid te bepalen. Hij plaatste zijn toestel op een berg en liet daarvandaan een lichtbundel schijnen naar een andere berg. Daar werd de bundel weerkaatst. De bundel (zowel de heengaande als de terugkerende) werd voortdurend in een snel tempo onderbroken door een tandrad waarvan de tanden voor de lichtbron langsdraaiden. Als nu de heengaande bundel door één opening tussen de tanden ging en de terugkerende bundel door de volgende, dan bleef de terugkerende bundel zichtbaar. Maar als het tandrad langzamer of sneller draaide dan kwam de terugkerende bundel op een tand terecht en werd afgedekt. Door de draaisnelheid te variëren kon Fizeau het tijdsverschil tussen de heengaande en terugkerende bundel bepalen. De afstand tussen de twee bergen was bekend en zo kon hij de snelheid van de lichtbundel uitrekenen.
WimNobel
11 jaar geleden
Het gaat waarschijnlijk om het Fizeau experiment met de lichtsnelheid in bewegend water, licht dat in fase was werd door twee parallelle buizen geleid, 1 met het licht mee en 1 tegen het licht in. Men nam aan dat het licht met het water zou worden meegenomen en door het water zou worden, maar dat was maar in beperkte mate het geval. Door interferentie van het licht tegen de stroom in en met de stroom mee was het mogelijk om de snelheidsverschillen nauwkeurig te meten.
Om het aanschouwelijk te maken heb je een groep zwemmers met dezelfde snelheid en zwemtempo, die in twee groepen wordt opgesplitst in een langgerekt bassin met een muur ertussen en een ronddraaiende waterstroom, waarvan de ene helft met de stroom mee zwemt en de andere tegen de stroom in. Zelfs bij een hele lage stroomsnelheid van het water zullen de zwemmers wat uit de pas gaan lopen als ze aan het eind van het bassin weer bij elkaar komen. De mate van uit de pas lopen is gerelateerd aan de snelheid van zwemmer en water. Bij zwemmers kun je de snelheden gewoon bij elkaar optellen, maar bij licht moet je de snelheid corrigeren met een factor (1-1/n^2).
De eerste met een bevredigende verklaring was H.A. Lorentz, die daarvoor wel het de tijdsreferentie moest aanpassen (lokale tijd t' is t-vx/c^2) en een contractie van het water in de x-richting moest postuleren om de resultaten van Fizeau ook in overeenstemming met het Michaelson Morley experiment te houden. In feite was dat al de wortel voor de speciale relativiteitstheorie van Albert Einstein die met algemene principes (relativiteitsprincipe en constantheid van de lichtsnelheid) de wat gekunstelde formules van Lorentz duidelijk wist te verklaren en te veralgemeniseren.
In de bron eerste bron wordt de het resultaat van Fizeau betrekkelijk eenvoudig afgeleid vanuit de formules van de speciale relativiteitstheorie. Tweede bron is de engelse wikipedia waar de ins en outs van het experiment staan.
Het Fizeau experiment leverde bij nauwkeurige metingen ook nog een andere afwijking op die toegeschreven moet worden aan het Sagnac effect. Dit effect ontstaat doordat de experimentele opstelling met de aarde meedraait. Het Sagnac effect wordt gebruikt in gyroscopen met lange wikkelingen van glasvezels waar het licht doorheen geleid wordt. Deze apparaatjes zijn essentieel voor raketgeleiding en besturing van instabiele straaljagers.