Vertraging in live uitzending?

Awel de nieuwslezer stelt een vraag aan de correspondent in het buitenland die zie je dus in beeld met zijn oortje....

Als de vraag volledig gesteld is zie je de correspondent met enige vertraging naar de vraag luisteren en dan verlaat antwoorden.

Daar zit dus overduidelijk vertraging op.

Hoe komt het dan dat wanneer de correspondent antwoord je dat dan wel onmiddellijk ziet en hoort?

Moet daar dan niet evenveel vertraging op zitten?

Nu moet die zelfde afstand toch weer overbrugd worden,en zou de nieuwslezer het antwoord van de correspondent toch ook met vertraging moeten krijgen ???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vertraging zie je niet; de correspondent begint en pas een paar seconden later zie en hoor jij beeld en geluid van hem/haar. Je kunt de correspondent niet rechtstreeks, live zien maar vertraagd. De vertraging komt omdat de verbinding via satellieten gaat. 2 keer 36.000 km heen en terug moeten overbrugd worden.

Het beste antwoord

De nieuwslezer hoort het antwoord net als jij op het moment dat het vertraagd aankomt, hij kan direct reageren en dat hoor je ook. De reactie gaat vertraagd naar de verslaggever, hij hoort hem en reageert direct, alleen komt deze reactie weer vertraagd bij de nieuwslezer. De tijdsvertraging in de verbinding telt dus dubbel de ene kant en is afwezig bij de andere kant. Voor de verslaggever zelf is het trouwens net andersom, hij reageert direct op de nieuwslezer maar hoort de reactie van de nieuwslezer met dezelfde (dubbele) vertraging.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dat je het geluid en het beeld van de verslaggever synchroon hoort en ziet komt omdat zowel beeld als geluid via dezelfde vertragende verbinding wordt doorgegeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw... die zin heb ik toch een aantal keren moeten lezen, maar ik begrijp het zo min of meer... daar ga ik met mijn collega nog veel plezier aan hebben zo tussen ons boterhammen door !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dan mag je het mij uitleggen want ik kan er geen touw aan vastknopen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit me volledig bij Koos aan

Andere antwoorden (2)

Naar mijn idee is die vertraging er wèl in de "overdracht" van het antwoord van de correspondent. Het beeld van wat wij als televisiekijker zien van de correspondent is naar mijn idee het beeld van wat enkele ogenblikken eerder door de correspondent is gezegd. De nieuwslezer kan daar echter meteen op reageren en dat zien wij als kijker direct. Daarom lijkt er misschien geen vertraging te zijn.

Het komt regelmatig voor dat een nieuwslezer en een correspondent door elkaar heen praten, omdat ze niet precies weten wanneer de ander is uitgesproken. Voor de kijker is dat dan zowel irritant als vermakelijk.
11 jaar geleden
De vertraging zie je niet; de correspondent begint en pas een paar seconden later zie en hoor jij beeld en geluid van hem/haar. Je kunt de correspondent niet rechtstreeks, live zien maar vertraagd. De vertraging komt omdat de verbinding via satellieten gaat. 2 keer 36.000 km heen en terug moeten overbrugd worden.