is electrolise mogelijk bijvolgende factoren weerstand van 2 ohm en NaCL(zout) temp tot 100C?

we vermoeden dat we bij een klant in onze textile machine het probleem elektrolyse hebben. we hebben namelijk corrosie plekken op rvs walsen. de walsen worden aangedreven door een motoren. we meten een weerstand van 2ohm (draaiende machine) en 0,12ohm niet draaiende machine. volgens klant veroorzaakt het Cl in zout (Nacl) wat uiteenvalt in Na en Cl in combinatie met niet juiste aarde pit corrosie. zou dit kunnen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, dat zou kunnen. In oplossing zou, als de zoutoplossing in textiel zit, de RVS van de walsen onderling verschillend is en ze met elkaar verbonden zijn er een anode en een kathode ontstaan.
Zelfs als de walsen NIET electrisch verbonden zijn kan door concentratieverschillen in de zoutoplossing en materiaalverschillen in de wals beslist elektrolyse kunnen ontstaan. Daardoor ontstaat oa roest en dat werkt weer heel erg mee aan elektrolyse.

Kijk eens of er , als de walsen NIET elektrisch verbonden zijn , of er dan een gelijkspanning over de walsen staat.

Het zou me niet verbazen als je in feite een grote batterij hebt.

Overal waar zoutoplossingen legeringen raken die van elkaar verschillen en electrisch verbonden zijn, gaan stromen lopen.
wat bij grote systemen tientallen amperes kunnen zijn.

RVS is er in erg veel soorten (nikkelgehalte verschilt onderling sterk ) en in de soort kan de legering inhomogeen zijn....