Natuurkunde: is het beeldafstand en voorwerpsafstand van een fototoestel en een projector hetzelfde?

Ik heb morgen een SO natuurkunde. Maar 1 ding snap ik maar niet. Is het beeldafstand(b) en voorwerpsafstand(v) van een (dia)projector en fototoestel hetzelfde? Want een diaprojector zend een beeld uit op een scherm(ds het beeld) terwijl een fototoestel het voorwerp juist buiten de lens is(dus buiten het fototoestel). Ik heb er een plaatje bijgevoegd(al zijn de letters wel heeel klein!) dus hier is het beeldafstand tussen het scherm en de lens en het voorwerpsafstand tussen de dia(in de projector) en de lens. Is dat bij een fototoestel hetzelfde? Of juist andersom? Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

De stralengang is omkeerbaar,dus bij een bepaalde instelling - waarbij een beeld op een bepaalde afstand scherp wordt afgebeeld is dus gelijk aan wanneer je beeld en voorwerp verwisselt. In de "lenzen-formule" kan je dat zien doordat de beide grootheden voor beeld- resp. voorwerpsafstand symmetrisch zijn.
Concreet: ik heb vroeger een vergrotingstoestel gebouwd waarbij ik mijn cameralens gebruikte om het negatief op het fotopapier projecteerde. Alleen: omdat de camera gemaakt is om afbeeldingen van voorwerpen opeen afstand van 1 m tot oneindig af te beelden, moest ik voor de afstand van negatief tot lens groter maken,om scherp te kunnen stellen op veel kleinere afstanden dan 1 m.
Belangrijk in dit verband is de brandpuntsafstand van de lens (of het objectief). Dat is de afstand waarop een oneindig ver voorwerp scherp wordt afgebeeld. Van de vroegere kleinbeeldcamera's was dat meestal 50 of 55 mm, van de nog veel oudere camera's voor 6 x 9 cm foto's was dat 105 mm, om maar twee voorbeelden te noemen.
Als ik dan een "heel-dichtbij" of "macrofoto wilde maken waarbij het beeld op het negatief even groot was als het voorwerp (schaal 1 : 1) moest je de afstand van lens tot voorwerp even groot maken als die tussen lens en negatief, en dat was dan bij kleinbeeld: 100 mm lens-negatief (beeld-afstand) en 100 mm voorwerpsafstand. Geen gewone camera kan dat aan, maar met tussen-ringen kan je de lens-negatief-afstand vergroten, zodat het wèl kan. Andere mogelijkheid is een speciaal en duur macro-objectief gebruiken.
Lenzenformule: 1/f = 1/b + 1/v
Als je voor b en v allebei 2xf invult, klopt de formule zoals hierboven beschreven.
Als je een portret maakt op 2 m afstand en je kunt de cameralens in de projector monteren en het negatief in de dia-houder, dan krijg je op 2 m afstand het portret scherp op het scherm, precies zo groot als het hoofd dat je portretteerde. Dat demonstreert de omkeerbaarheid van de stralengang ook weer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een fundamenteel verschil is er niet, de voorwerpafstand is de afstand van de lens tot het voorwerp, dat kan een boom zijn of een dia. De beeldafstand is de afstand van de lens tot het gevormde beeld , zoals tot het CCD of het projectiescherm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, er is geen verband tussen die twee. D.m.v. een lens (lenzenstelsel) maakt de camera een zo scherp mogelijke afdruk en die afdruk wordt weer door de projector zo scherp mogelijk afgebeeld.
Zo kan je dus een aardig scherp beeld krijgen op een scherm wat zich meerdere (tientallen) meters van de kijker bevind terwijl de opname is gemaakt op enkele centimeters (macrofotografie).
het principe werkt voor zowel camera als projector hetzelfde; beide veranderen de afstand van lens tot dia of worden zo ingesteld tot de beoogde projectie, alleen de richting van het licht is natuurlijk omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De voorwerpafstand is de afstand van het (fysieke) voorwerp tot de lens. De beeldafstand is de afstand tussen de lens en het beeld (op bijvoorbeeld een sensor of filmdoek). Zie plaatje (http://users.telenet.be/beertjesfotosite/Beertjessite/images/18-lenzen/theorie/beeldafstand.jpg) en bijgaand artikel (http://users.telenet.be/beertjesfotosite/Beertjessite/Lenzen-theorie.html)