Kan je benzine maken uit lucht en water?

Ik heb met scheikunde gehad dat brandstoffen als benzine bestaan uit koolwaterstoffen. Nou, in de lucht zit CO2, dus koolstof, en in water zit waterstof. Als je dat samen met wat energie in een katalysator stopt, kan je toch koolwaterstoffen maken? En je enige afvalproduct is zuurstof. Dit lijkt me een geweldige langetermijnoplossing voor bedrijven die hun CO2 onder de grond willen opslaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die brandstof kunnen ze dan zelf gebruiken, of verkopen aan Shell.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat soort processen zijn wel mogelijk, hier de reductie van CO2 naar methaan en methanol, met gestabiliseerd koper als katalysator.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het kost weliswaar energie, maar daar zou je bijvoorbeeld stroom van een windmolenpark, waterkrachtcentrale of kerncentrale voor kunnen gebruiken. De methanol en methaan zijn in principe geschikt voor verbrandingsmotoren, zodat auto's op deze manier CO2 neutraal rijden. Vooral windmolenparken produceren vaak stroom op het moment dat er niet echt behoefte aan is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zou fijn zijn als dit kon goedkopere benzine voor iedereen.
Helaas is dit met de huidige technieken (nog) niet mogelijk ondanks dat de molecuul formule theoretisch klopt.
De verbindingen in benzine namelijk heel verschillend waardoor je toch andere stoffen krijgt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal ongetwijfeld kunnen, maar kost meer energie dan het oplevert. En daarmee wordt het een zinloze actie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar de reden dat er zoveel CO2 in de atmosfeer aanwezig is, is omdat wij de eerder genoemde koolwaterstoffen verbranden om energie uit te halen. Als we minstens deze energie er weer moeten insteken om er weer koolwaterstoffen van te maken kunnen we beter een andere energiebron zoeken. Die zouden we dan toch nodig hebben om de koolwaterstoffen te maken. Vandaar: groome, +1!