Waarom denken mensen dat CO2 zo'n grote invloed heeft op het klimaat (terwijl 0,04% van de atmosfeer uit CO2 bestaat)?

De atmosfeer bestaat uit:

* N2 (stikstof) 78,09%
* O2 (zuurstof) 20,94%
* Ar (Argon) 0.93%
* CO2 (kooldioxide) 0.04%

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het gaat bij de effecten op het klimaat niet puur op concentraties, maar om de werking. CO2 is een zogenaamd broeikas gas: Het werkt in de atmosfeer een beetje als dubbelglas: Als warmte straling er tegenaankomt, wordt het terug gekaatst. En bij CO2 is die werking vele malen sterker dan bij stikstof.

Een nog veel sterker effect heeft methaan, een gas dat bij de anaerobe vertering van planten veel voorkomt. Vooral koeien produceren het veel ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat na groene stroom CO2 een nieuw idoctrinatie middel is van de overheid. Het is een nieuwe product op de angst markt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar kun je dat kopen, angst?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast de citroenen en ander buitenlandse producten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iig niet bij de tuincentra, want die verkopen het enigste middel wat CO2 tegen kan gaan, bomen en planten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grootste markt in Amerika is angst. Soms moet je out of the box denken vóórdat je een -1 geeft! In Amerika wordt de bruger bang gemaakt, waarvan o.a de wapenhandel goed profiteert. Men gebruikt 6 sloten op de deur. 200 km verderop in Cananda staan de deuren wagenwijd open!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de vraag is waarom veel mensen denken dat CO2 grote invloed heeft op het mileu. Dat komt voort uit mijn gestelde antwoord. Of het inderdaad zo schadelijk is, is niet de vraag.
Het gaat ook om die verhouding, die is 'perfect' voor life as we know it. Er hoeft maar iets aan te veranderen, en het hele evenwicht in het systeem gaat verschuiven. Voor het systeem als geheel maakt het niet uit, maar voor de soorten die er niet tegen kunnen, wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het zo bekijkt kun je ook zeggen dat, doordat 98% van alle CO2-uitstoot geen direct gevolg is van menselijk handelen, de mens dus geen blaam treft voor de eventueel door de stijging van de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer stijgende temperatuur.
Een stijging van 0,03% naar 0,04% klinkt verre van schokkend. Dat is echter wel een stijging met meer dan 100 ppm. Een miljoen deeltjes lucht bevat heden ten dage 390 deeltjes CO2, en we gaan er vanuit dat het zo'n anderhalve eeuw geleden minder dan 300 deeltjes waren.
Enkele ppm's kan al een wereld van verschil maken. Denk maar aan het effect dat een paar ppm benzeen of H2S in een kamer maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wiki is geen bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Link dient in dit geval slechts als voetnootje voor wie zich al dan niet verder zou willen verdiepen in deze materie. Het antwoord is parate kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krizz je zegt het goed "we gaan ervanuit dat " zolang als we ervanuit gaan is het onrelevant,ik ga er namelijk van uit dat het nog eerder veel meer was gezien de grote van de planten en dieren die er destijds leefde ,en als je teug kijkt in de tijd om een norm te zetten moet je zover mogelijk teruggaan en niet een willekeurig tijdstip nemen dat toevallig in het plaatje past dat je wil presenteren.
CO2 is een stof die sterk infrarode eigenschappen bevat,
zelfs zo dat er CO2 lasers mee gemaakt worden.
Deze eigenschappen zorgen er voor dat veel IR van buiten komend wordt doorgelaten maar de langere golven die dan terugkaatsen , worden gereflecteerd, een selectieve spiegel voor warmtestralen dus.
Om veel energie met CO2 te manipuleren is zeer weinig nodig, een CO2 laser heeft per volume een lager aantal moleculen CO2 dan in de lucht bevat.
Toch kun je daar enorme krachtige stralen opwekken, die zo'n beetje overal doorheen branden.
Als je beseft met hoe weinig CO2 dat kan.........
Overigens beschouw ik de CO2 gekte als de zoveelste fiscale graaismoes, de aarde heeft in perioden lang geleden veel meer CO2 in de lucht gehad en overigens ook meer zuurstof.
Toen was er bewezen leven op aarde, ook op het land.
Sommige tuinders spuiten zelfs CO2 in hun kassen om
groei van de planten te bevorderen.
Als het warmer wordt, verkoopt Nederland minder gas aan zijn mensen, met de kou van dit moment zit Zalm genietend achter zijn rekenmachine, de aardgasbaten stromen binnen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, ik loop een minister achter, Bos bedoel ik, alhoewel hij erge problemen heeft met zijn baas (Balkenende)om op dit moment uberhaubt ergens van te genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het CO2 aandeel is sinds de industriele revolutie, dus zo'n 60 jaar geleden met een factor 1,5 gestegen. Parallel hieraan is de aarde aan het opwarmen. Ook weten we dat CO2 een van de broeikasgassen is die de aarde als een wollen deken beschermt tegen afkoeling. Echter als die deken te dik wordt, kan de temperatuur daardoor stijgen. Het is dus aannemelijk te veronderstellen dat de opwarming door of mede door het stijgen van het aandeel broeikasgassen wordt veroorzaakt. Zeker weten doen we het niet, daar de activiteit van de zon ook een grote rol speelt. Vandaar de sceptisie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alle mensen denken dat CO2 een grote invloed heeft.
Ook het paralel lopen van het CO2 gehalte met de temperatuur stijging zegt niets. Want er is nog niet vastgesteld of het CO2 gehalte stijgt als gevolg van de temperatuur stijging of dat het die veroorzaakt. Een proef voorstel:
Zet 2 flessen bronwater open neer in je kamer, de ene in de champagne koeler (of emmer) met ijsblokjes en de ander gewoon op kamer temperatuur.
Meet regelmatig in welke fles het koolzuurgehalte het snelst daalt, de warmere of de koudere. (Koolzuur = CO2)
Het water met de laagste temperatuur zal tot in lengte van dagen een hoger CO2 gehalte houden als de warmere fles.

Wat betreft het reflecteren naar de aarde van infrarood door CO2...dat is beperkt, veel meer wordt er terug gereflecteerd door water (wolken). Niet voor niets is het op een heldere nacht veel kouder dan op een bewolkte...het CO2 gehalte is echter hetzelfde.
En op die heldere nacht ( en ook bij heldere dag) kun je BUITEN de atmosfeer perfect de temperatuur meten adh van die IR straling...straling die dus de atmosfeer al verlaten heeft en feitelijk dus de aarde als geheel.
Bij bewolking lukt dat niet waarmee bewezen is dat die bewolking WEL de IR straling blokkeert maar CO2 NIET.

Je kunt ook op internet terugvinden dat CO2 maar een hele smalle bandbreedte van de IR straling kan tegenhouden...dus slechts straling van 1 temperatuur.
Water(damp) oa. echter houdt een veel hogere bandbreedte tegen.