Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Feitelijk is een kerncentrale niets meer als een luxe opgevoerde stoommachine, dus die kan je demonstreren in de klas, laat dan zien hoe die op verschillende brandstoffen kan werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kan overwegen iets met straling te doen. Om heel eerlijk te zijn denk ik dat je puur met kernenergie niets zal vinden.

Maar denk aan.. Belichten van fotofilm onder verschillende omstandigheden, of het verwarmen van dingen in een magnetron.

ik neem aan dat dit iets is voor een natuurkunde achtige vak op school. Bespreek het experiment eerst goed met je leraar voor je iets gaat doen met stralingen, magnetrons etcetc..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kun je met een geigerteller de radioactiviteit van bepaalde huis tuin en keuken voorwerpen meten?

Sommige oude horloge's hebben wat radioactief materiaal in de wijzerplaat.

Volgens mij is het gaasje van een gaslamp ook licht radioactief

Hier kun je ook nog wat dingen vinden:

http://www.orau.org/ptp/collection/consumer%20products/consumer.htm

Toegevoegd na 5 minuten:
zie ook:

http://www.blackcatsystems.com/science/radprod.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou ook iets kunnen doen wat het begrip 'halfwaardetijd' uitlegt aan de basisschoolleerlingen in verband met radio-actief verval. Dus iets laten delen tot ze een ons wegen en dan op laten schrijven hoe lang het duurt voor je bijna niks meer over hebt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt tegem eem lage prijs radioactieve isotopen kopen. Je kunt ook een geigerteller kopen. Kost een paar centen, maar...
De enige vraag is wat je dan gaat doen. Als je theoretisch bezig wil zijn, dan kun je gedachte-experimenten doen, zoals alle grootheden uit het vakgebied deden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding