Kan iemand me duidelijk het verschil tussen een polaire en apolaire molecule weergeven?

Ik snap dus echt het verschil niet... Ik weet dat een molecule polair is al ze asymmetrisch is, maar wanneer is deze dan ook asymmetrisch? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een polaire binding is een binding tussen elementen waarbij de ELEKTRONEN van de elementen '' iets harder '' trekken dan de andere. De ene kant die iets harder trekt krijgt dus '' meer negatieve ladingen '' dus bijv, h²0.

Kijk in je binas boek als je die hebt anders even op internet opzoeken naar tabel 40 wat de elektronegativiteit is van de element. zuurstofatoom heeft een groter elektronegativiteit, dus kunnen we concluderen dat de zuurstofatoom harder trekt dan de waterstofatoom en dus is zuurstofatoom beetje negatief geleden en waterstofatoom beetje positief geleden. Dit wordt dan aangegeven met delta - of delta +

Onthoud even dat dit alleen kan bij moleculaire stoffen oftewel niet metaal stoffen.

Als het niet duidelijk is laat het mij aub weten, want ik heb de onderwerp pas gehad en had er ook ontzettend moeite mee.

gr

Toegevoegd na 1 minuut:
Apolair is het tegenover gestelde,

nog 2 dingen wat hetzelfde betekenen.
Polair = hydrofoob
Apolair = hydrofiel

zijn identiek