Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand me duidelijk het verschil tussen een polaire en apolaire molecule weergeven?

Ik snap dus echt het verschil niet... Ik weet dat een molecule polair is al ze asymmetrisch is, maar wanneer is deze dan ook asymmetrisch? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
815

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een polaire binding is een binding tussen elementen waarbij de ELEKTRONEN van de elementen '' iets harder '' trekken dan de andere. De ene kant die iets harder trekt krijgt dus '' meer negatieve ladingen '' dus bijv, h²0.

Kijk in je binas boek als je die hebt anders even op internet opzoeken naar tabel 40 wat de elektronegativiteit is van de element. zuurstofatoom heeft een groter elektronegativiteit, dus kunnen we concluderen dat de zuurstofatoom harder trekt dan de waterstofatoom en dus is zuurstofatoom beetje negatief geleden en waterstofatoom beetje positief geleden. Dit wordt dan aangegeven met delta - of delta +

Onthoud even dat dit alleen kan bij moleculaire stoffen oftewel niet metaal stoffen.

Als het niet duidelijk is laat het mij aub weten, want ik heb de onderwerp pas gehad en had er ook ontzettend moeite mee.

gr

Toegevoegd na 1 minuut:
Apolair is het tegenover gestelde,

nog 2 dingen wat hetzelfde betekenen.
Polair = hydrofoob
Apolair = hydrofiel

zijn identiek
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding