Ja.

Radioactiviteit is een eigenschap van de atoomkern. Wat je daarna ook met die atomen (en dus met die atoomkernen) doet, de radioactiviteit blijft bestaan zolang de atoomkern blijft bestaan.

De enige manier om van de radioactiviteit af te komen is het veranderen van de atoomkern in een andere atoomkern (transmutatie).

Alle isotopen van uranium zijn radioactief. Dat betekent dat alle verbindingen waarin uranium voorkomt ook radioactief zijn, omdat de uraniumkernen in die verbindingen nu eenmaal radioactief zijn en blijven.

Dus ja, uraniumoxide is radioactief.

Cryofiel
11 jaar geleden
Ja, maar natuurlijk uraniumoxide is radioactiever dan de chemische stof uraniumoxide omdat dat gemaakt is op basis van verarmd uranium.

Toegevoegd na 15 minuten:
Zo wordt in de chemie uraanoxide gebruikt, deze is grotendeels ontdaan van de U235 welke veel radioactiever is dan de U238.
Het is dus van belang om te weten of men te maken heeft met een chemisch preparaat of natuurlijk uraanoxide.
Dat geldt voor alle uraanproducten.
Alhoewel U238 veel minder radioactief is, moet men er heel voorzichtig mee omgaan, zodat geen stof in het lichaam komt.
Raak de stof niet aan , via de huid en via inname en inademing zit je al snel boven de maximale dosis.
Als zwaar metaal gaat het in het vet van je lichaam zitten en bestraalt je daar jaren en jaren, geeft ook het uitermate gevaarlijke Beta en Alfa af wat DNA fors beschadigt.
Uraan als metaal is brandbaar en vormt dan uraanoxide welke ingeademd is.

Na de vliegramp in de Bijlmer is verarmd uranium wat in vliegtuigen gebruikt wordt om hem uit te balanceren, in brand gekomen en is als uraanoxide ingeademd door oa. brandweerpersoneel. Deze mensen kregen vage maar ernstige gezondheidklachten, net als veel veterane uit de golfoorlog waar men schoot met patronen/granaten die verarmd uranium bevatten.

De dosis is op zich zo laag dat men het niet of nauwelijks kan detecteren maar het is dan evenzogoed voldoende om je gezondheid te vernielen.

Je zou kunnen zeggen dat de detectiuegrens BOVEN de gevarengrens ligt.
Dus in de zuurkast en handschoentjes na gebruik op de juiste manier uitdoen en afvoeren.