Kan het zijn dat een DNA match 90% is?

Vandaag het nieuws dat er een DNA match is gevonden van de moordenaar van Marianne Vaatstra.
100% sprak men erover.
Dat betekent dat dat van 1 persoon op de wereld is?
Stel het komt voor 98% overeen.
Wat dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Het DNA van ieder mens is uniek. Maar het complete DNA van ieder mens is niet zo als complete code uit te lezen. Als dat zou kunnen zou je een 100% match kunnen krijgen.

Er zijn daarom trucs uitgehaald waardoor je van gevonden DNA een soort profiel kunt maken. Dit profiel kan je matchen met een profiel dat je maakt door van mensen wangslijmvlies af te nemen. Je kunt dan een match krijgen tussen twee profielen, maar eigenlijk is het meer een waarschijnlijkheid onderzoek.

Hierdoor is het ook (in Nederland) niet mogelijk om iemand te veroordelen op een DNA match.

In het onderzoek van Marianne Vaatstra is ook een onderzoek gedaan naar familiaire kenmerken. Hierdoor zullen profielen van familieleden van de dader ook matchen met die van de dader, maar minder dan de dader zelf. Je kunt dus zeggen dat er 100% een match is tussen twee gevonden profielen zónder dat je kunt zeggen dat je 100% zeker weet dat het twee dezelfde personen zijn. Dat maakt het zo lastig te begrijpen. Ook voor rechters trouwens.

In het onderzoek van Marianne Vaatstra zijn verschillende technieken gebruikt, die beide wijzen naar de aangehouden man. Het is een zeer sterke aanwijzing, maar voor veroordeling onvoldoende.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik vind het overigens best wel eenvoudig en goed uitgelegd in de link opw etenschap 24.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik kwam verder nog goede informatie tegen op Kennislink en wetenschap.infonu. Bijgaande afbeelding geeft ook aan dat je dus een gedeeltelijke match kan hebben (wat jij 90% noemt) en in de forensische statistiek kan je dan berekenen hoe groot de kans is dat de verdachte ook degene is met wie het DNA matcht.

Wat wel uniek is in de zaak Vaatstra dat ze dus ook verwantschapsonderzoek hebben gedaan. Dit was eigenlijk bedoeld om familieleden van de dader op te sporen, maar de dader heeft zelf ook vrijwillig DNA afgestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er op een plaats delict DNA-sporen worden gevonden, worden deze geanalyseerd, dit gebeurt door te kijken naar bepaalde gebiedjes op het DNA molecuul waar bepaalde volgordes van bases ( die de codes op het DNA vormen ) zich een aantal keer herhalen, je hebt verschillende van deze volgordes en het aantal herhalingen verschilt per persoon. als je de herhalingen van deze codes weergeeft in een soort grafiek ( DNA-profiel ) is deze kenmerkend voor het persoon van wie het DNA spoor is. vaak ik het DNA spoor op het plaats delict echter beschadigd en krijg je dus geen volledig DNA profiel. je kan dan geen 100% match hebben, hoe meer het beschadigd is, des te minder betrouwbaar is het bewijsmateriaal, maar als je een 90% match hebt, is de kans dat iemand anders hetzelfde DNA profiel heeft nog steeds verwaarloosbaar klein.