Is de Vanderwaalskracht groter bij een hogere temperatuur van water?

Wanneer je bijvoorbeeld een druppeltje water op tafel hebt liggen valt mij weleens op dat dit eigenlijk een hoopje water is. Omdat de moleculen sneller bewegen bij een hogere temperatuur lijkt het mij logisch dat dit hoopje water minder hoog is bij heet water dan bij koud water, omdat het water zich dan meer verspreid aangezien de Vanderwaalskracht bij een hogere snelheid minder goed zijn werk kan doen. Is dit ook zo?

Toegevoegd na 1 minuut:
De titel is natuurlijk onjuist... Dom! Ik bedoel natuurlijk lager.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Met dezelfde vraag heb ik ooit een niet wetenschappelijk testje gedaan, een continue stroom van koud water van een schuin oppervlak naar beneden laten open. Bij koud water bleef dit een redelijk bij elkaar geconcentreerde stroom, totdat ik de warme kraan open draaide. Daardoor werd de stroom plotseling veel breder en minder geconcentreerd.

Ik weet niet zeker of dit je theorie zal bevestigen omdat er een bijeffect was van het warme water, er ontstond namelijk condens op het oppervlak rondom de stroom water waardoor een dergelijke stroom makkelijker zou kunnen uitspreiden, wat óók weer met cohesie te maken heeft... Maar in theorie zou je min of meer gelijk moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De kracht blijft gewoon hetzelfde lijkt me. Het is wel zo dat bij hogere temperaturen de moleculen harder gaan trillen en de Vanderwaals krachten 'harder op de proef' worden gesteld om het zo te omschrijven,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door de grotere amplitudes bij vibraties is de gemiddelde afstand tussen de moleculen groter en nemen als vanzelfsprekend de Vanderwaalskrachten af. Hoe dichter de moleculen elkaar naderen hoe groter de Vanderwaalskrachten. Op grotere afstand is ook de homogeniteit van de elektrische krachten groter, en de Vanderwaalskrachten zijn juist een gevolg van inhomogene ladingsverdeling.