Hoe plant electromagnetische straling voort ( door de heelal als op de aarde ) ?

Hoe worden " energie paketjes" door gegeven ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Zal ik je iets vreemds vertellen? Dat hebben we nog steeds niet goed door. Eerst dachten geleerden dat ze reisden door iets dat overal was. 'Ether' noemden ze dat.
Toen bedacht een geleerde dat het wel deeltjes moesten zijn.
Een andere knappe kop zei:"Nee het zijn golven".
Nu denken we dat het zowel golven als deeltjes zijn, allebei tegelijkertijd. Maar hoe dat precies werkt, weten we eigenlijk nog net zomin als de vraag hoe zwaartekracht precies werkt.
AWM
14 jaar geleden
Het plant zich voort... Door het niets, het partikel/golf verschijnseltje baant zich een weg door het niets... Dat is gewoon een vaststaand feit, we zien de zon toch, of niet? Licht en elektromagnetische straling het is in feite allemaal hetzelfde...

Niemand begrijpt het, maar het is zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De energiepakketjes met electromagnetische energie, ook wel fotonen genoemd kunnen zich zonder medium verplaatsen.
Ze geven dus geen energie door, maar verplaatsen zich.
Omdat ze vrijwel massaloos zijn , doen ze dat met de lichtsnelheid.
Alleen in contact met materie geven ze hun energie af, meestal door electronen van een atoom aan te slaan oftewel deze in een hogere energiebaan te brengen.
Bij het terugvallen van deze electron in zijn originele baan , geeft hij de energie weer af in de vorm van licht , warmte of straling als UV etc.
In materie zelf kan het zich alleen voortplanten als deze stof voor die golflengte (of energie) transparant is.
De voortplantingsnelheid in materie is echter beduidend LAGER dan in vacuum. (vergelijkbaar met stroom in een geleider die NIET supergeleidend is)
Dit verschil in geleidingsnelheid nemen we waar als brekingsindex.(bv. het rietje heeft in een glas water een "knik" op de plaats waar hij het water raakt.)
Voor diepere uitleg is Goeievraag te beperkt in de beschikbare antwoordruimte.
Dan moet je in de kwantummechanica duiken.
Die is zonder voorkennis niet zo toegankelijk.
Echter wel machtig interessant....
What the Bleeb do we know heeft daar een serie goede boeken en DVD's over die wat verklarender zijn maar op een wijze die niet door alle natuurkundigen onderschreven wordt, omdat er nog weinig consensus
over dit onderwerp is mbt. de interpretatie.