Kan ik ook de halfreactie van O2(g)+2H2O(l)+4e- -> 4OH- gebruiken voor een halfreactie met H2O?

Hallo, ik heb een vraag ik heb morgen een tentamen van scheikunde dus ik zou graag snel een reactie willen als het mogelijk is. Ik heb een opdracht dat ok een vergelijking moet opstellen van een stukje kalium en natronloog. Natronloog is een oplossing dus ga ik ervanuit dat H2O er ook bij hoort in het rijtje van OX en RED, ik kijk dus in m'n BINAS 48 en zie de eerste H2O met deze halfreactie, kan ik deze ook opschrijven? O2 zit toch gewoon ik de lucht, kan ik deze dan ook meerekenen in als OX?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (1)

Natronloog(NaOH) is zeer sterk oplosbaar, dus dat zijn vrije Na+ en OH- ionen.

In een redoxreactie reageert de sterkste oxidator met de sterkste reductor.

Met een stukje kalium, bedoelen ze waarschijnlijk vast Kalium
dus K (s)

Als je in de tabel van Binas kijkt zie je dat Kalium (s) een sterke reductor is.

OH- wordt in water onmiddelijk omgezet in water.

Na+ is een zwakke oxidator, dus blijft water over. En ja water staat als OXIDATOR in tabel 48 boven K(s), dus de redoxreactie kan plaatsvinden

Halfreacties:

2 H20 (l) + 2 e- ---> H2(g) + 2 OH-

K(s) ----> K+ + e-

nu moet je evenveel elektronen aan linker en rechterkant hebben dus:

2 K(s) ----> 2K+ + 2 e-

Dit geeft een totaalreactie:

2 H20(l) + 2 K(s) ----> H2(g) + 2 OH- + 2 K+