Is de subschil van atoom een werkelijke schil of duidt het eerder een eigenschap aan van de schillen? Zo ja, waarom heet het dan toch schil?

"Een elektronensubschil of onderschil is de benaming voor een aspect van de elektronenconfiguratie van een atoom zoals dat door het nevenkwantumgetal bepaald wordt."
Dat is wat wikipedia vertelt. Maar is het nou ook een echte schil of meer een aspect?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tekst zegt het al: het is de benaming van een aspect. Niet meer en niet minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=sMt5Dcex0kg&feature=related Dit zijn de orbitalen van een of ander element. Dit zijn de zogenaamde schillen. Zoals je kan zien zijn het hele gekke figuren, voor de wat minder geïnteresseerde heeft men dus deze figuren laten zien als schillen. Bedenk dat de energie van zon schil wordt bepaald door de eerste 2 quantumgetallen. Bedenk ook dat voor z=15 je precies de zelfde orbitalen hebt, alleen de laatste zes zijn er niet. (het energieniveau van een bepaald orbitaal is wel weer anders)

Antwoorden (3)

Het zijn niet echt schillen. Die benaming is een beetje uit de oude doos, en is ook wel handig om de beginselen van de opbouw van een atoom uit te leggen.
In "werkelijkheid" kun je alleen de kans berekenen dat een elektron zich op een bepaalde plaats bevindt t.o.v. de kern.
Bij de eerste "schil", de s-schil is de kansverdeling bolvormig, met de grootste kansdichtheid op een bepaalde afstand van de kern.
De drie p-schillen hebben kansverdelingen die groot zijn in een soort achtvorm langs de respectievelijk "x, y en z-as", en lijken geheel niet meer op een (bolvormige) schil.
De d-, f- en verdere "schillen" hebben nog grilliger kansverdelingen.
Men spreekt toch van schillen omdat dat (voor een "leek") een simpel uit te leggen beeld is.
Een soort van beeld van die kansverdelingen vind je op
http://www.jbruinink.nl/chemischebinding1.html
(Een paar pagina's naar beneden scrollen.)
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In uw bijlage staat dat de hoofdschillen onder verdeeld zijn in subschillen. Mag ik dan hieruit concluderenn dat elke hoofdschil behoort tot een bepaalde subschil ;als het ware een nauwkeurigere onderverdeling? Of bestaan die subschilllen gescheiden en op zichzelf van de hoofdschillen.
Reddie
11 jaar geleden
@elicrates, ik heb de tekst niet gelezen, alleen naar het plaatje gekeken. Daaraan kun je zien hoe de kansverdeling is voor het aantreffen van een elektron.
Vergeet het woord "schil". Dat is voor simpele lieden.
Op jouw niveau met je eerder denken in energieniveaus en kansverdelingen.
Het is een beeldspraak zoals @bastanovum ook al aangeeft.
Het is geen schil op zich maar een methode om aan te geven hoe de elektronen zich in een schil zo kunnen groeperen dat een voor het atoom gunstige verdeling binnen de schil mogelijk is.
Het is dus een metastabiele verdeling van elektronen die de edelgasconfiguratie het meest nabij komt als dat laatste onmogelijk is.

De elektronen zijn immers in golftoestand om het atoom aanwezig, govenen kunnen elkaar storen, door het benoemen van subschillen krijg je een gekunstelde situatie die er voor zorgt dat de elektronen in fase met elkaar zijn.

Dus moet je subschillen zien als een beeldspraak om een moeilijker onderliggend verband op een bruikbare manier kunt hanteren.

Eigenlijk hetzelfde als met protonen en neutronen die elk uit verschillende quarks bestaan maar die voor de beeldvorming bij chemische reacties niet bijster interessant (of handig) zijn.
Ze gaan pas een rol spelen bij instabiele kernen en het vormen van andere elementen, waarbij ook energie (wo alfa- , beta- en gammastralen) vrij komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit me helemaal aan bij de uitleg van Reddie. De verschillende schillen vertegenwoordigen verschillende energieniveau's die een elektron kan aannemen en daar is het een soort codewoord voor geworden. Maar nu de term subschil. Het geval wil, dat er binnen één zo'n energieniveau twee, maar nooit meer dan twee elekronen aanwezig kunnen zijn. De één heeft dan een spin parallel aan de kern, en de ander antiparallel (de spin is een soort impulsmoment, dus asdraaiing, maar dan gequantiseerd). Maar een antiparallel elektron heeft een net iets lager energieniveau dan een parallel. Vandaar dat men spreekt over sub-energieniveau's, of in jargon: subschillen.
WimNobel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt dat binnen 1 schil slechts twee electronen zitten. Maar edelgassen hebben er toch altijd al 8 in de buitenste schil?
WimNobel
11 jaar geleden
O, daar ben ik even onnauwkeurig geweest! Ik heb de term subschil toegepast op het spinkwantumgetal (die maar twee waarden kan hebben). Maar er is ook sprake van het nevenkwantumgetal (waarbij het gaat om het baanimpulsmoment) en ook hier wordt de term subschil gebruikt.
Dus: een schil bestaat uit een aantal subschillen die een verschillend baanimpulsmoment hebben (in waarde of in richting) en binnen een subschil zitten weer max. twee elektronen met een verschillende spin (intern impulsmoment).